92
كنت مع النبي صلى الله عليه وسلم في سفر، فأهويت لأنزع خفيه، فقال: دعهما؛ فإني أدخلتهما طاهرتين، فمسح عليهما
Once I was in the company of the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) on a journey and I bent down to take off his leather socks, but he asked me to leave them as he had put them on after performing ablution. So, he wiped over them
عن المغيرة بن شعبة رضي الله عنه قال: ((كُنت مع النبيَّ -صلَّى الله عليه وسلَّم- في سَفَر، فأهْوَيت لِأَنزِع خُفَّيه، فقال: دَعْهُما؛ فإِنِّي أدخَلتُهُما طَاهِرَتَين، فَمَسَح عليهما)).
Al-Mughīrah ibn Shu‘bah (may Allah be pleased with him) reported: Once I was in the company of the Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him) on a journey and I bent down to take off his leather socks, but he asked me to leave them as he had put them on after performing ablution. So, he wiped over them.
صحيح - (
متفق عليه، واللفظ للبخاري ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari and Muslim. This is the wording of Al-Bukhari]
كان المغيرة رضي الله عنه مع النبي صلى الله عليه وسلم في أحد أسفاره -وهو سفره في غزوة تبوك-، فلما شرع النبي صلى الله عليه وسلم في الوضوء، وغسل وجهه ويديه، ومسح رأسه، أهوى المغيرة إلى خفي النبي صلى الله عليه وسلم لينزعهما؛ لغسل الرجلين، فقال النبي صلى الله عليه وسلم اتركهما ولا تنزعهما، فإني أدخلت رجلي في الخفين وأنا على طهارة، فمسح النبي صلى الله عليه وسلم على خفيه بدل غسل رجليه.
وكذلك الجوارب ونحوها تأخذ حكم الخفين.
Al-Mughīrah (may Allah be pleased with him) was with the Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him) on a journey, which was the battle of Tabūk. When the Messenger (may Allah be pleased with him) began to make ablution, washed his face and arms, and wiped over his head, Al-Mughīrah bent down to take off the Messenger’s leather socks so that he could wash his feet. The Messenger (may Allah’s peace and blessings be upon him) told him to leave the leather socks and not to take them off, because he put them on after performing ablution. The Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him) then wiped over his leather socks instead of washing his feet.
The same ruling applies to the socks and the like.
جاء في بعض روايات هذا الحديث أنَّ ذلك في غزوة تبوك في صلاة الفجر.
استحباب خدمة العلماء والفضلاء.
فضيلة المغيرة -رضي الله عنه- بخدمة النبي -صلى الله عليه وسلم-.
جواز الاستعانة بالغير في الطهارة، كإحضار الماء والصب على المتطهر، ونحو ذلك.
مشروعية المسح على الخفين عند الوضوء، والمسح يكون مرة واحدة باليد ويكون على أعلى الخف دون أسفله كما جاء في الآثار.
يقاس على الخفين كل ما يستر الرجلين من الجوارب وغيرها، فيجوز المسح عليهما.
المسح عليهما لمن كان لابسًا لهما أفضل من خلعهما وغسل الرجل، وهذا من كمال الدين الإسلامي ويسر أحكامه.
اشتراط الطهارة للمسح على الخفين، وذلك بأن يكون متوضئًا قبل إدخال رجليه في الخف.
حسن خلق النبي -صلى الله عليه وسلم- وتعليمه، حيث منع المغيرة من خلعهما، وبيَّن له السبب: أنه أدخلهما طاهرتين؛ لتطمئن نفسه، ويعرف الحكم.
Details...
|