1998
لا يقاد الوالد من ولده
A father is not to be killed for killing his child
عن مجاهد، قال:حَذَفَ رجلٌ ابنًا له بسيف فقتله، فَرُفِعَ إلى عمر بن الخطاب رضي الله عنه فقال: لولا أني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: "لا يُقاد الوالد من ولده" لقتلتك قبل أن تَبْرَحَ.
Mujāhid reported: A man threw a sword at his son, which killed him. He was brought to ‘Umar (may Allah be pleased with him) for judgment. ‘Umar said: "Had I not heard the Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) say: ‘A father is not to be killed (in retribution) for killing his child,’ I would have ordered you to be killed before you leave."
صحيح بطرقه وشواهده - (
رواه الترمذي وابن ماجه وأحمد ).
Sahih/Authentic by virtue of its parallel channels of transmission and supportive narrations.
[Ibn Maajah]
أفاد الحديث أن رجلًا رمى ابنه بسيف فأصابه فنزف حتى مات؛ فقال له أمير المؤمنين عمر رضي الله عنه : لولا أني سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول إنه لا يقتص من الوالد بسبب قتله لولده لقتلتك قبل أن تغادر مكانك، مما يدل على أن القصاص بين الوالد وولده مستثنى من عموم النصوص التي فيها القصاص بين كل اثنين قتل أحدهما الأخر عمدًا عدوانًا، لأن الوالد سبب وجود الولد وهو جزؤه فلا يقتل به، وهذا قول جمهور أهل العلم.
لكن عليه الدية كما ورد في رواية لهذا الحديث أن عمر أخذ منه الدية، وحسنه الألباني.
According to the Hadīth, a man threw a sword at his son, causing him to bleed to death. When he was brought to the Commander of the Believers, ‘Umar (may Allah be pleased with him) he said that had he not heard the Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) stating that a father is not to be killed for killing his son or daughter, he would have ordered the father to be killed before even leaving his place. This proves that the general texts stating the legal retribution in cases of deliberate and unrightful murder are not applicable to the case in which a father kills his son or daughter. According to the majority of the scholars, the father is the reason for the existence of the child, who is also part of his father, so the child should not be a reason for his father’s execution. However, the father must, in such a case, pay the blood money, as proven by another narration classified as Hasan by Al-Albāni, according to which ‘Umar (may Allah be pleased with him) took the blood money from the father.
أن الوالد لا يقاد بولده؛ ذلك أنَّ الولد جزءٌ من والده، وولد ولده وإن نزلوا من أولاد البنين والبنات، والأم والأب في هذا سواء، وكذا الأجداد وإن علوا، والجدات وإن علون من الأب، والأم في قول أكثر مسقطي القصاص عن الأب.
أن عدم قتل الوالد بالولد هو فعل عمر ولم ينقل إنكار عليه من الصحابة.
إفراد عدم القصاص من الوالد بالولد دليل على بقاء حكم القصاص فيما عداهما من الأقارب؛ وهذا مذهب جماهير العلماء.
سقوط القصاص فيما دون النفس من باب أولى.
Details...
|