Hadeeth

Back to Index...

796 إن الشمس والقمر آيتان من آيات الله، لا ينْخَسِفَانِ لموت أحد ولا لحياته، فإذا رأيتم ذلك فَادْعُوا اللَّه وكَبِّرُوا وصَلُّوا وتَصَدَّقُوا
The sun and the moon are two of the signs of Allah; they do not eclipse on the death or life of anyone. So when you see that, supplicate to Allah, say Takbīr, pray, and give charity

عن عائشة رضي الله عنها قالت: « خَسَفَتِ الشمس على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم فصَلَّى رسول الله صلى الله عليه وسلم بالناس. فأطال القيام، ثم ركع، فأطال الركوع، ثم قام، فأطال القيام -وهو دون القيام الأول- ثم ركع، فأطال الركوع -وهو دون الركوع الأول- ثم رفع فأطال القيام -وهو دون القيام الأول- ثم سجد، فأطال السجود، ثم فعل في الركعة الأخرى مثل ما فَعَل في الرَّكعة الأولى، ثم انصرف، وقد تَجَلَّتْ الشمس، فخَطَب الناس، فحَمِد الله وأَثْنَى عليه، ثُمَّ قال: إِنَّ الشَّمس والقمَر آيَتَان مِن آيات الله، لا ينْخَسِفَانِ لموت أحد ولا لِحَيَاته، فَإِذا رَأَيتُم ذلك فَادْعُوا اللَّه وكَبِّرُوا ، وصَلُّوا وتَصَدَّقُوا. ثم قال: يا أُمَّة مُحمَّد، واللهِ ما من أحد أغْيَرُ من الله أن يَزْنِيَ عبده أو تَزْنِيَ أَمَتُهُ. يا أُمَّةَ محمد، والله لو تعلمون ما أعلم لَضَحِكْتُمْ قليلا ولَبَكَيْتم كثيرا». وفي لفظ: «فاسْتَكَمَل أَرْبَع رَكَعَاتٍ وَأَرْبَع سَجَدَاتٍ».

‘Ā'ishah (may Allah be pleased with her) reported: During the lifetime of the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) the sun eclipsed, so he led the people in prayer. He stood for a long time and then bowed for a long time. He stood again for a long time, but this time the period of standing was shorter than the first time. He then bowed again for a long time, but it was shorter than the first time, and then he prostrated and prolonged the prostration. He did the same in the second Rak‘ah and then finished the prayer. By that time, the sun had appeared. He delivered a sermon to the people and, after praising and glorifying Allah, he said: "The sun and the moon are two of the signs of Allah; they do not eclipse on the death or life of anyone. So when you see that, supplicate to Allah, say Takbīr, pray, and give charity." Then he said: "O followers of Muhammad, by Allah! No one gets more jealously protective than Allah when His male or female servant commits adultery. O followers of Muhammad, by Allah! If you knew what I know, you would laugh a little and weep a lot." The wording of another narration reads: "He completed bowing four times and four prostrations."

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

خَسَفَتِ الشمس على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم ، ولما كان الخسوف أمرًا غير معهود صلى بهم صلاة غير معهودة في هيئتها ومقدارها، فقام فصلى بالناس فأطال القيام الذي بعد تكبيرة الإحرام، ثم ركع فأطال الركوع، ثم قام فقرأ قراءة طويلة دون القراءة الأولى، ثم ركع فأطال الركوع، وهو أخف من الركوع الأول ثم رفع من الركوع وسمع وحمد ولم يقرأ، ثم سجد وأطال السجود، ثم فعل في الركعة الثانية مثل الأولى في هيئتها وإن كانت دونها ، فكل ركن أقل من الركن الذي قبله، حتى استكمل أربع ركوعات وأربع سجدات، في ركعتين، ثم انصرف من الصلاة، وقد انْجَلت الشمس، فخطب الناس كعادته في المناسبات، فحمد الله وأثنى عليه ووعظهم، وحدث أن صادف ذلك اليوم الذي حصل فيه الخسوف موت ابنه إبراهيم رضي الله عنه فقال بعضهم: كَسَفت لموت إبراهيم، جرياً على عادتهم في الجاهلية من أنها لا تكسف إلا لموت عظيم أو لولادة عظيم، وأراد النبي صلى الله عليه وسلم من نصحه وإخلاصه في أداء رسالته، ونفع الخلق أن يزيل ما علق بأذهانهم من هذه الخرافات، التي لا تستند لا إلى نقل صحيح، ولا عقل سليم، ويبين الحكمة من خسوف الشمس والقمر فقال في خطبته: إن الشمس والقمر آيتان من آيات الله لا ينخسفان لموت أحد ولا لحياته، وإنَّما يجريهما الله تعالى بقدرته لِيُخَوِّفَ بهما عباده، ويُذَكِّرَهم نِعَمَه. فإذا رأيتم ذلك فافزعوا إلى الله تعالى تائبين منيبين، وادْعُواَ وَكَبِّرُوا، وَصَلُّوا وَتَصَدَّقُوا؛ لما في ذلك من دفع البلاء المتوقع ورفع العقوبة النازلة. ثم أخذ صلى الله عليه وسلم يُفَصِّل لهم شيئاً من معاصي الله الكبار كالزنا التي تُوجِب فساد المجتمعات والأخلاق، والتي توجب غضبه وعقابه، ويقسم في هذه الموعظة -وهو الصادق المصدوق- قائلا: يا أمة محمد، والله، ما من أحد أغير من الله سبحانه أن يزني عبده، أو تزني أمته، ثم بيَّن أنَّهم لا يعلمون عن عذاب الله إلا قليلاً، ولو علموا ما علمه صلى الله عليه وسلم لأخذهم الخوف ولضَحِكوا سروراً قليلا، ولبكوا واغتموا كثيراً، لكن الله بحكمته حجب عنهم ذلك.
The sun eclipsed during the lifetime of the Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him). As that was something unfamiliar to the people, he led them in a prayer that was also unfamiliar in its appearance and its manner. The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) stood for a long time, bowed for a long time, and then he raised his back up and his recitation was long, but not as long as his first recitation. Then he bowed again, but this time it was shorter than the first time and then he prostrated and prolonged the prostration. He repeated the same thing in the second Rak‘ah, even though it was a little shorter. Every pillar of the prayer was shorter than what preceded it, until he completed bowing four times and performed four prostrations in two Rak‘ahs. Then he finished the prayer, and by that time the sun had appeared again. He delivered a sermon to the people, as he usually would on special occasions. He started by praising Allah and glorifying Him. It happened that the day on which the eclipse occurred was the same day as his son Ibrahīm died. So some of the people said: “The sun eclipsed because Ibrahīm died”, as in the pre-Islamic era they had thought that the sun only eclipsed due to the death or birth of a great person. The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) intended to remove such superstitions from their minds and benefit the people through his advice and sincerity in conveying his message, as those beliefs were not based upon authentic textual proofs or sound logic. He wanted to clarify the wisdom behind the eclipse of the sun and the moon, so he said during his sermon: “The sun and the moon are two of the signs of Allah; they do not eclipse on the death or life of anyone”, rather Allah, the Almighty, makes these things occur by His omnipotence to scare His Servants and remind them of His blessings. So if you see an eclipse, turn to Allah, the Almighty, in repentance, supplicate to Him, say Takbīr, pray, and give charity, as such acts can repel anticipated affliction and descending punishment. he then started to explain in detail some of the grave major sins, such as fornication, that cause corruption in society and morals, and necessitate the Wrath and punishment of Allah. He, swore in this sermon, and he is the truthful one, saying: “O followers of Muhammad, by Allah! No one gets more jealously protective than Allah when His male or female servant commits adultery.” The Prophet explained that they knew only a little about the punishment of Allah, and if they knew what he knew, they would be obsessed by fear, they would only laugh a little and cry a lot, and they would be filled with grief. However, Allah has concealed this from them, out of His wisdom.

حصول خسوف الشمس على عهد رسول الله -صلى الله عليه وسلم-. مشروعية صلاة الكسوف عند وجوده في أي ساعة. مشروعية الإتيان بالصلاة على الوصف المذكور في هذا الحديث. مشروعية التطويل بقيامها، وركوعها، وسجودها. أن يكون ابتداء وقت الصلاة من الكسوف، وانتهاؤها بالتجلي. مشروعية الخطبة والموعظة والتخويف في صلاة الكسوف. ابتداء الخطبة بحمد الله، والثناء عليه؛ لأنه من الأدب. بيان أن الشمس والقمر من آيات الله الكونية، الدالة على قدرته وحكمته. كون الكسوف يحدث لتخويف العباد، وتحذيرهم عقاب الله -تعالى-، وهذا لا ينافي الأسباب الفلكية العلمية للكسوف، فالأول سبب شرعي والثاني سبب حسي. إزالة ما علق بأذهان أهل الجاهلية من أن الكسوف والخسوف، أو انقضاض الكواكب، إنما هو لموت العظماء أو لحياتهم. الأمر بالدعاء، والصلاة، والصدقة، عند حدوث الكسوف أو الخسوف. أن فعل هذه العبادات يقي من عذاب الله وعقابه. تحذير النبي -صلى الله عليه وسلم- من الزنا، وأنه من الكبائر، التي يغار الله -تعالى- عند ارتكابها. إثبات صفة الغيرة لله -تعالى-، إثباتًا يليق بجلاله- بلا تعطيل ولا تأويل ولا تشبيه. شدة ما أعده الله من العذاب لأهل المعاصي، مما لا يعلمه الناس، ولو علموه لاشتد خوفهم وقلقهم. أن الله -سبحانه وتعالى- يطلع نبيه -صلى الله عليه وسلم- على علوم من الغيب، لا تحتمل الأمة علمها. سعة علمه -صلى الله عليه وسلم- بربه وقوة قلبه.

Details...