1295
إذا أَحَبَّ اللهُ تعالى العَبْدَ، نَادَى جِبْرِيلَ: إنَّ اللهَ تعالى يُحِبُّ فلانا، فَأَحْبِبْهُ، فَيُحِبُّهُ جِبْرِيلُ، فَيُنَادِي في أَهْلِ السَّمَاءِ: إنَّ اللهَ يًحِبُّ فلانا، فَأَحِبُّوهُ، فَيُحِبُّهُ أَهْلُ السَّمَاءِ، ثُمَّ يُوضَعُ لَهُ القَبُولُ ف
If Allah, the Almighty, loves a slave, He calls out to Jibrīl and says: Verily, Allah, the Almighty, loves so-and-so; so love him. So, Jibrīl loves him and announces to the inhabitants of the heavens: Verily, Allah loves so- and-so; so love him; and the inhabitants of the heavens (the angels), thus, love him, and then he is granted acceptance on earth
عن أبي هريرة رضي الله عنه مرفوعًا: «إذا أحب الله تعالى العبد، نادى جبريل: إن الله تعالى يحب فلانا، فأحْبِبْهُ، فيحبه جبريل، فينادي في أهل السماء: إن الله يحب فلاناً، فأحبوه، فيحبه أهل السماء، ثم يوضع له القَبُولُ في الأرضِ».
وفي رواية لمسلم: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : «إنَّ اللهَ تعالى إذا أحب عبدًا دعا جبريل، فقال: إني أحب فلانا فَأَحْبِبْهُ، فيحبه جبريل، ثم ينادي في السماء، فيقول: إن الله يحب فلاناً فأحبوه، فيحبه أهل السماء، ثم يوضع له القَبُولُ في الأرضِ، وإذا أبغض عبدا دعا جبريل، فيقول: إني أبغض فلاناً فأبغضه. فيبغضه جبريل، ثم ينادي في أهل السماء: إن الله يبغض فلاناً فأبغضوه، ثم تُوضَعُ له البَغْضَاءُ في الأرض».
Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "If Allah, the Almighty, loves a slave, He calls out to Jibrīl and says: 'Verily, Allah, the Almighty, loves so-and-so; so love him.' So, Jibrīl loves him and announces to the inhabitants of the heavens: 'Verily, Allah loves so- and-so; so love him;' and the inhabitants of the heavens (the angels), thus, love him, and then he is granted acceptance on earth." A narration of Muslim reads: The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "Verily, if Allah, the Almighty, loves a slave, He calls Jibrīl and says: 'I love so-and-so; so love him.' Jibrīl, thus, loves him. Then Jibrīl announces in the heavens saying: 'Allah loves so-and-so; so love him;' then the inhabitants of the heavens (the angels) also love him; and then he is granted acceptance on earth. And if Allah hates a slave, He calls Jibrīl and says: 'I hate so- and-so, so hate him.' Jibrīl, thus, hates him. Then Jibrīl announces among the inhabitants of the heavens: 'Allah hates so- and-so, so hate him.' Then he becomes the object of hatred on earth."
صحيح - (
متفق عليه ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari and Muslim]
إن الله تعالى إذا أحب شخصًا نادى جبريل، وهذا تفضيل له على الملائكة، إني أحب فلانًا فأحبه، فيحبه جبريل، ثم ينادي جبريل في أهل السماء: إن الله يحب فلانًا فأحبوه، فيحبه أهل السماء، وهم الملائكة، ثم يوضع له القبول في الأرض فيحبه أهل الأرض من أهل الإيمان والدين،
وإذا أبغض الله أحدًا فمقته وكرهه نادى جبريل: إني أبغض فلانًا فأبغضه، فيُبغضه جبريل، تبعًا لبغض الله له، ثم ينادي جبريل في أهل السماء: إن الله يبغض فلانًا فأبغضوه، فيبغضه أهل السماء، ثم يوضع له البغضاء في الأرض، فيبغضه ويكرهه أهل الأرض.
When Allah, the Almighty, loves someone, He calls out to Jibrīl – and this is a preference for him over the other angels – and says: "I love so-and-so, so love him." So Jibrīl loves him and calls out to the inhabitants of the heavens that Allah loves so-and-so, so they too must love him. Then all the inhabitants of the heavens (the angels) love him. Then he is granted acceptance on earth, so he becomes loved by the people on earth from among the believers and religious ones. When Allah hates someone, He calls out to Jibrīl and says: "I hates so-and-so, so hate him." So Jibrīl hates him, in accordance with the hatred of Allah for that person. Then Jibrīl calls out to the inhabitants of the heavens and tells them that Allah hates so-and-so, so they too must hate him, and they, thus, hate him. Then hatred for him is placed on the earth and he becomes hated and loathed by the people on earth.
إثبات صفة المحبة والبغض والكلام لله رب العالمين.
طاعة الملائكة لله مطلقة لا تردد فيها.
جبريل -عليه السلام- مقدَّم الملائكة، ومبلغ عن الله فيما يوحيه إلى عباده.
من أحبه الله أحبه أهل السماء والأرض، ومن أبغضه الله أبغضه أهل السماء والأرض.
العبرة في محبة الإنسان وبغضه إنما هي لأهل الفضل والخير، ولا يقدح في ذلك كراهية الفساق للرجل الصالح.
Details...
|