Hadeeth

Back to Index...

850 قد علّمنا الله كيف نُسَلِّمُ عليك؛ فكيف نُصَلِّي عليك؟ فقال: قولوا: اللَّهُمَّ صَلِّ على محمد وعلى آل محمد؛ كما صَلَّيْتَ على إبراهيم، إنك حميد مجيد، و بَارِكْ على محمد وعلى آل محمد؛ كما باركت على إبراهيم، إنك حميد مجيد
O Messenger of Allah, we have learned how to greet you, but how should we invoke the grace of Allah upon you? He said: Say: O Allah, bestow Your grace upon Muhammad and his family just as You bestowed Your grace upon Ibrahīm and his family. Verily, You are Praiseworthy, Glorious. And bless Muhammad and his family just as You blessed Ibrahīm and his family. Verily, You are Praiseworthy, Glorious

عن عبد الرحمن بن أبي ليلى قال: «لقيني كَعْبُ بْنُ عُجْرَةَ فقال: ألا أُهْدِي لك هدية؟ إن النبي صلى الله عليه وسلم خرج علينا، فقلنا: يا رسول الله، قد عَلِمْنا الله كيف نُسَلِّمُ عليك؛ فكَيف نُصَلِّي عليك؟ فقال: قولوا: اللَّهُمَّ صَلِّ على محمد وعلى آل محمد؛ كما صَلَّيْتَ على إبراهيم، إنَّك حميد مجيد، وبَارِكْ على محمد وعلى آل محمد؛ كما باركت على إبراهيم، إنَّك حميد مجيد».

‘Abdur-Rahmān ibn Abu Layla reported: I came across Ka‘b ibn ‘Ujrah, who said: "Shall I offer you a present? The Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) came out to us, and we said: 'O Messenger of Allah, we have learned how to greet you, but how should we invoke the grace of Allah upon you?’ He said: ‘Say: O Allah, bestow Your grace upon Muhammad and his family just as You bestowed Your grace upon Ibrahīm and his family. Verily, You are Praiseworthy, Glorious. And bless Muhammad and his family just as You blessed Ibrahīm and his family. Verily, You are Praiseworthy, Glorious.'"

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

يأتي هذا الحديث مؤكدا على شأن النبي الكريم وعلو منزلته عند ربِّه، حيث تقابل عبد الرحمن بن أبي لَيْلَى، أحد أفاضل التابعين وعلمائهم بكَعْبِ بْنِ عُجْرَةَ أحد الصحابة رضي الله عنه ، فقال كَعْبُ: ألا أُهْدِي إليك هدية؟ وكان أفضل ما يتهادونه الحكمة ومسائل العلم الشرعي، ففرح عبد الرحمن بهذه الهدية الثمينة. وقال: بلى، أهدها لي. فقال كَعْبُ: خرج علينا النبي صلى الله عليه وسلم ، فقلنا: يا رسول الله علمتنا كيف نُسَلِّمُ عليك؟ ولكن كيف نُصَلِّي عليك؟ فقال: قولوا، وذكر لهم صفة الصلاة المطلوبة والتي معناها الطلب من الله تعالى أن يصلي على نبيه محمد وعلى آله، وهم أقاربه المؤمنون أو أتباعه على دينه، وأن تكون هذه الصلاة في بركتها وكثرتها، كالصلاة على أبي الأنبياء إبراهيم وآل إبراهيم، الذين هم الأنبياء والصالحون من بعده، وأن يزيد في الخير لمحمد وآله. كالبركة التي حصلت لآل إبراهيم. فإن الله كثير المحامد، صاحب المجد، ومَن هذه صفاته فهو قريب العطاء واسع النوال. من المتفق عليه أن النبي محمداً صلى الله عليه وسلم أفضل الخلق. وعند علماء البيان أن المشبَّه أقل رتبةً من المشبَّه به؛ لأن الغرض من التشبيه إلحاقه به في الصفة عند النبيين، فكيف يطلب من الله تعالى أن يصلي على محمد وآله، صلاة كصلاته على إبراهيم وآله؟. وأحسن ما يقال أن آل إبراهيم عليه السلام، هم جميع الأنبياء من بعده، ومنهم نبينا -صلى الله عليه وسلم وعليهم أجمعين-، فالمعنى أنه يطلب للنبي وآله صلاة كالصلاة التي لجميع الأنبياء من لدن إبراهيم -عليهم الصلاة والسلام-. ومن المعلوم أنها كلها تكون أفضل من الصلاة للنبي صلى الله عليه وسلم وحده، والله أعلم.
This Hadīth emphasizes the Prophet’s significance and high status in the sight of his Lord. As related, ‘Abdur-Rahmān ibn Abu Layla, one of the most virtuous and knowledgeable among the students of the Companions, met with Ka‘b ibn ‘Ujrah, a Companion. Ka‘b said: “Shall I give you a gift?” The best things that they would offer one another as gifts were wisdom and religious knowledge. So ‘Abdur-Rahmān was happy to receive the valuable gift. Ka‘b then said: “The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) came out to us, and we said: ‘O Messenger of Allah, you taught us how to greet you, but how should we invoke the grace of Allah upon you?’ He replied: ‘Say such-and-such,’ mentioning the invocation’s wording. In this invocation, we ask Allah, the Almighty, to bestow His grace and blessings upon Prophet Muhammad and his family, which includes his believing relatives and followers, and to make these as good and plentiful as the grace and blessings that He bestowed upon the Father of the Prophets, Ibrahīm, and his family, which encompasses the Prophets and righteous people who came after him. Indeed, Allah deserves all praise and possesses all glory, which points out that He is most generous and bountiful. It is an established fact that Prophet Muhammad is the best of creation. However, according to language experts, when someone is likened to another, the former should be lower in rank than the latter. So how can we ask Allah, the Almighty, to bestow grace upon Muhammad and his family like the grace that He bestowed upon Ibrahīm and his family? To give the best answer to this, we say that the family of Ibrahīm encompasses all the prophets who came after him, including Prophet Muhammad. So we supplicate Allah to grant Prophet Muhammad and his family such grace that is similar to the grace that He bestowed upon all the prophets, from Ibrahīm to Muhammad. And it is well-known that the grace bestowed upon all those prophets combined is better than the grace granted to Prophet Muhammad alone (may Allah’s peace and blessings be upon all of them). And Allah knows best.

أن السلف كانوا يتهادَوْن مسائل العلم، ويجعلونها تُحَفاً قيمة، وهى أفضل التُّحَف والهدايا. فضيلة الصلاة على النبي -صلى الله عليه وسلم- من جهة ورود الأمر بها، واعتناء الصحابة بالسؤال عن كيفيتها. وجوب الصلاة على النبي -صلى الله عليه وسلم- في التشهد الأخير في الصلاة، قال أبو العالية: صلاة الله على نبيه ثناؤه عليه وتعظيمه. أنه -صلى الله عليه وسلم- علَّم أصحابه السلام والصلاة عليه. أن من حق النبي -صلى الله عليه وسلم- أن ندعو ونُصَلِّي عليه؛ لأنه لم يصلنا هذا الدين العظيم إلا على يديه. أنَّ من أسباب عُلُوِّ شأن النبي -صلى الله عله وسلم- ورفع درجاته، دعاء أمته له -صلى الله عليه وسلم-. فضيلة نبي الله إبراهيم -عليه الصلاة والسلام-. حميد مجيد: الحمد والمجد إليهما يرجع الكمال كله، فإن الحمد مستلزم للعظمة والإجلال، والمجد دال على صفة العظمة والجلال، والحمد يدل على صفة الإكرام، فهذان الاسمان الكريمان إليهما مرجع أسماء الله الحسنى. مشروعية ختم الدعاء بالثناء على الله بما يناسب المطلوب. البركة: النماء والزيادة، والتبريك الدعاء بهما، فبارك على محمد وآله يتضمن سؤال الله أن يعطي رسوله -صلى الله عليه وسلم- ما قد أعطاه لإبراهيم وآله من الخير، وسعته ودوامه. أفضل صيغة للصلاة على النبي -صلى الله عليه وسلم- ما صح في السُنَّة.

Details...