Hadeeth

Back to Index...

263 رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم حِينَ يَقْدَمُ مكَّة إذا اسْتَلَمَ الرُّكْنَ الأَسْوَدَ -أَول ما يَطُوفُ- يَخُبُّ ثَلاثَةَ أَشْوَاطٍ
I saw that when the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) arrived in Makkah, he would touch the Black Corner in the beginning of his Tawāf and walk briskly for three rounds

عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما قال: « تَمَتَّعَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فِي حَجَّةِ الوَدَاع بالعُمرَة إلى الحج وأهدَى، فَسَاقَ مَعَهُ الهَدْيَ مِن ذِي الحُلَيفَة، وَبَدَأَ رَسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَأَهَلَّ بالعمرة، ثُمَّ أَهَلَّ بالحج، فَتَمَتَّعَ النَّاس مع رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَأَهَلَّ بالعمرة إلَى الحج، فَكَان مِن النَّاس مَنْ أَهْدَى، فَسَاقَ الهَدْيَ مِن ذي الحُلَيفَة، وَمِنهُم مَنْ لَمْ يُهْدِ، فَلَمَّا قَدِمَ رسول اللَّه صلى الله عليه وسلم قَالَ للنَّاس: مَنْ كَانَ مِنكُم أَهْدَى، فَإِنَّهُ لا يَحِلُّ مِن شَيء حَرُمَ مِنْهُ حَتَّى يَقْضِيَ حَجَّهُ، وَمَن لَم يَكُن أَهْدَى فَلْيَطُفْ بالبَيت وَبالصَّفَا وَالمَروَة، وَلْيُقَصِّر وَلْيَحْلِل، ثُمَّ لِيُهِلَّ بالحج وليُهدِ، فَمَن لم يجد هَدْياً فَلْيَصُم ثَلاثَةَ أَيَّام فِي الحج وَسَبعة إذَا رَجَعَ إلى أَهلِهِ فَطَافَ رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم حِينَ قَدِمَ مَكَّةَ، وَاستَلَمَ الرُّكْنَ أَوَّلَ شَيْءٍ، ثُمَّ خَبَّ ثَلاثَةَ أَطْوَافٍ مِنْ السَّبْعِ، وَمَشَى أَربَعَة، وَرَكَعَ حِينَ قَضَى طَوَافَهُ بالبيت عِند المَقَام رَكعَتَين، ثُمَّ انصَرَفَ فَأَتَى الصَّفَا، وطاف بِالصَّفَا وَالمَروَة سَبعَةَ أَطوَاف، ثُمَّ لَم يَحلِل مِنْ شَيْءٍ حَرُمَ منه حَتَّى قَضَى حَجَّهُ، وَنَحَرَ هَدْيَهُ يوم النَّحرِ، وَأَفَاضَ فَطَافَ بالبيت، ثُمَّ حَلَّ مِن كُلِّ شَيء حَرُمَ مِنهُ، وَفَعَلَ مِثل مَا فَعَلَ رَسول اللَّه صلى الله عليه وسلم : مَن أَهدَى وَسَاقَ الهَديَ مِن النَّاسِ». «رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم حِينَ يَقْدَمُ مكَّة إذا اسْتَلَمَ الرُّكْنَ الأَسْوَدَ -أَول ما يَطُوفُ- يَخُبُّ ثَلاثَةَ أَشْوَاطٍ».

‘Abdullāh ibn ‘Umar (may Allah be pleased with him) reported that the Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) performed both ‘Umrah and Hajj in his Farewell Hajj, performing ‘Umrah first and then Hajj, and offered a sacrificial animal. He drove his sacrificial animals with him from Dhu al-Hulayfah. The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) started by assuming Ihrām for ‘Umrah, and after that, he assumed Ihrām for Hajj. And the people too performed ‘Umrah and Hajj with him. So he assumed Ihrām for ‘Umrah first and stayed in Makkah until Hajj. There were some people who brought sacrificial animals and drove them from Dhu al-Hulayfah, while others did not. When the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) arrived, he said to the people: "Whoever among you has brought the sacrificial animal should not do anything prohibited on account of Ihrām until he ends his Hajj. And whoever among you has not brought the sacrificial animal should make Tawāf around the Ka‘bah, make Sa‘i between Safa and Marwah, shorten his hair, and end his Ihrām. Thereafter, he must offer a sacrificial animal. If anyone cannot afford a sacrificial animal, he should fast three days during Hajj and seven days when he returns home." The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) performed Tawāf around the Ka‘bah on his arrival (at Makkah). He touched the corner (the Black Stone) first of all and then walked briskly during the first three rounds and normally during the last four ones. Then, he offered a two-Rak‘ah prayer at the Station of Ibrahīm, after which he went to Safa and Marwah and performed seven rounds of Sa‘ibetween them. He did not do anything prohibited on account of Ihrām till he finished all the rituals of Hajj and slaughtered his sacrificial animal on the Day of Nahr (sacrifice). He then hastened (to Makkah) and performed Tawāf around the Ka‘bah. Upon doing this, everything that had been forbidden because of Ihrām became permissible for him. Those who took and drove the sacrificial animals with them did the same as the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him). Ibn ‘Umar said: "I saw that when the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) arrived in Makkah, he would touch the Black Corner in the beginning of his Tawāf and walk briskly for three rounds."

صحيح - ( متفق عليه بروايتيه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim with its two versions]

لما خرج النبي صلى الله عليه وسلم إلى ذي الحليفة "ميقات أهل المدينة" ليحج حجته التي ودع فيها البيت ومناسك الحج، وودع فيها الناس، وبلغهم برسالته وأشهدهم على ذلك، أحرم صلى الله عليه وسلم بالعمرة والحج، فكان قارنا، والقران تمتع، فتمتع الناس مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ، فبعضهم أحرم بالنسكين جميعا، وبعضهم أحرم بالعمرة، ناويا الحج بعد فراغه منها، وبعضهم أفرد الحج فقط، فقد خيرهم النبي صلى الله عليه وسلم بين الأنساك الثلاثة، وساق صلى الله عليه وسلم وبعض أصحابه الهدي معهم من ذي الحليفة، وبعضهم لم يسقه، فلما اقتربوا من مكة حَضَّ من لم يسق الهدي من المفردين والقارنين إلى فسخ الحج وجعلها عمرة، فلما طافوا وسعوا، أكد عليهم أن يقصروا من شعورهم، ويتحللوا من عمرتهم ثم يحرموا بالحج ويهدوا، لإتيانهم بنسكين بسفر واحد، فمن لم يجد الهدي، فعليه صيام عشرة أيام، ثلاثة في أيام الحج، يدخل وقتها بإحرامه بالعمرة، وسبعة إذا رجع إلى أهله. فلما قدم النبي صلى الله عليه وسلم مكة استلم الركن، وطاف سبعة، خب ثلاثة، لكونه الطواف الذي بعد القدوم، ومشى أربعة، ثم صلى ركعتين عند مقام إبراهيم، ثم أتى إلى الصفا، فطاف بينه وبين المروة سبعا، يسعى بين العلمين، ويمشي فيما عداهما، ثم لم يحل من إحرامه حتى قضى حجه، ونحر هديه يوم النحر، فلمَّا خلص من حجه ورمى جمرة العقبة، ونحر هديه وحلق رأسه يوم النحر، وهذا هو التحلل الأول، أفاض في ضحوته إلى البيت، فطاف به، ثم حل من كل شيء حرم عليه حتى النساء، وفعل مثله من ساق الهدي من أصحابه.
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) set out to Dhu al-Hulayfah, the Miqāt (place where one assumes Ihrām) for the residents of Madīnah, intending to perform the Farewell Hajj in which he bid farewell to the Sacred House and the rituals of Hajj. He also bid farewell to the people and conveyed his message to them and made them bear witness to that. He assumed Ihrām for both Hajj and ‘Umrah. Thus, he performed Qirān Hajj. Since Qirān Hajj involves Tamattu‘, the people entered into Tamattu‘ along with him. Some people assumed Ihrām for Hajj and ‘Umrah, while others assumed Ihrām for ‘Umrah, intending to perform Hajj next. Some others assumed Ihrām for Hajj only. The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) let them choose between the three types of Hajj. He, and so did some of his Companions, drove the sacrificial animals with him from Dhu al-Hulayfah, while others did not do so. When they approached Makkah, some of those who brought the sacrificial animals with them intending to do Ifrād or Qirān Hajj, suggested that they should revoke Hajj and replace it with ‘Umrah. But when they performed Tawāf and Sa‘i, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) ordered them emphatically to shorten their hair, end the state of Ihrām for ‘Umrah, assume Ihrām for Hajj, and offer the sacrificial animals in order for them to perform both Hajj and ‘Umrah on a single journey. He ordered those who could not afford to offer a sacrificial animal to fast ten days: three during the Hajj days, starting from the time they assume Ihrām for ‘Umrah, and seven when they would return home. When the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) arrived at Makkah, he touched the Black Stone and performed seven rounds of Tawāf. He walked energetically during the first three rounds, which represented the Tawāf of Arrival, and normally in the remaining four rounds. Then he offered two Rak‘ahs behind the Station of Ibrahīm, headed towards Mount Safa, and performed the seven-round Sa‘i between Safa and Marwah. He would run between the two pillars and walk in a normal pace elsewhere. The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) did not end his Ihrām until he finished Hajj and slaughtered his sacrificial animals on the Day of Nahr. After he had finished Hajj, had thrown the ‘Aqabah pebbles, and had slaughtered his sacrificial animals and shaved his head on the Day of Nahr, in what is known as the first Tahallul, he headed towards the Ka‘bah in the forenoon and performed Tawāf around it. Then he did all the things that were prohibited under Ihrām, including having sexual relations with his wives. Those among his Companions who had driven the sacrificial animals with them followed suit.

كون النبي -صلى الله عليه وسلم- أحرم متمتعا، والمراد بالتمتع هنا القران. مشروعية سوق الهدي من الحل، فهو من فعل النبي -صلى الله عليه وسلم-. جواز أنواع الحج الثلاثة: التمتع، والقران، والإفراد، إذ أقر النبي -صلى الله عليه وسلم- أصحابه -رضي الله عنهم- عليها كلها. مشروعية فسخ الحج إلى العمرة لمن لم يسق الهدي، وتحلله، وبقاء من ساقه على إحرامه حتى ينتهي من حجه يوم النحر، فيحل، ويدخل في هذا: كل متمتع ضاق عليه الوقت، فلم يتمكن من الطواف قبل الوقوف بعرفة فإنه يقلب نسكه إلى القران. أنَّ فسخ الحج لمن لم يسق الهدي، يكون ولو بعد طواف القدوم والسعي، وينقلبان للعمرة. أنَّ على من لم يجد هدي التمتع صيام عشرة أيام، ثلاثة منها في الحج، وسبعة بعد الرجوع إلى أهله، فأما الثلاثة، فلا تصح قبل الإحرام بالعمرة بالإجماع، واتفقوا على مشروعيتها بعد الإحرام بالحج. مشروعية طواف القدوم لغير المتمتع، الذي لم يسق الهدي، وهو سنة. سنية استلام الحجر الأسود في أول الطواف، وفي كل شوط من الأشواط السبعة، إن سهل. الرَمَل في الثلاثة، من طواف القدوم، والمشي في الأربعة الباقية. مشروعية ركعتي الطواف، عند مقام إبراهيم -عليه السلام-. السعي بين الصفا والمروة بعد طواف القدوم سبعا، هو أحد أركان الحج. الموالاة بين الطواف والسعي مستحب. أن التحلل الأول لمن ساق الهدي بالنحروالرمي، والتحلل الأكبر بطواف الحج. طواف الإفاضة هو الركن الأعظم للحج، والسنة والأفضل، أن يكون يوم النحر، بعد الرمي والنحر. التحلل الكامل بعد طواف الإفاضة في كل الأنساك الثلاثة من كل شيء حرم عليه بإحرامه. أن هذه الأفعال من النبي -صلى الله عليه وسلم-، تشريع لأمته؛ لحديث "خذوا عني مناسككم". استحباب الخبب، وهو الرمل، في الأشواط الثلاثة الأول كلها، في طواف القدوم. المشي في الأربعة الباقية منها، ولو فاته بعض الرمل أو كله في الثلاثة الأول؛ لأنها سنة فات محلها، فالأربعة الأخيرة لا رمل فيها. الخبب وهو المشي السريع في الأشواط الثلاثة الأول كلها، هو فعل النبي -صلى الله عليه وسلم- المتأخر والأخذ به هو الأولى. رمل النبي -صلى الله عليه وسلم- بعد زوال سببه، وهو إظهار القوة للمشركين في عمرة القضية سنة 7، لما قال المشركون عن المسلمين: يقدم عليكم قوم قد وهنتهم حمى يثرب، فأمر -صلى الله عليه وسلم- بالرمل، لتذكر تلك الحال التي كانوا عليها؛ فنحن نرمل إحياء لتلك الذكرى. استلام الحجر الأسود في ابتداء كل طواف، وعند محاذاته في كل طوفة لمن سهل عليه ذلك، وتقدم مشروعية تقبيله. مشروعية رفع الصوت بالتلبية. أن القارن يكفيه طواف واحد وسعي واحد لعمرته وحجه جميعا.

Details...