Hadeeth

Back to Index...

115 ما يمنعك أن تزورنا أكثر مما تزورنا؟
What makes you not visit us more than you do?

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رضي الله عنهما قال: «قال النبي صلى الله عليه وسلم لجبريل: «مَا يَمْنَعُك أَنْ تَزُورَنَا أَكْثَر مِمَّا تَزُورَنَا؟» فنزلت: (وَمَا نَتَنَزَّل إِلاَّ بِأَمْرِ رَبِّكَ لَهُ مَا بَيْنَ أَيدِينَا وَمَا خَلْفَنَا وَمَا بَينَ ذَلِك ).

Ibn ‘Abbās (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said to Jibrīl: "What makes you not visit us more than you do?" Thereupon, the following verse was revealed: {And we [angels] descend not except by the order of your Lord. To Him belongs what is before us and what is behind us and what is in between.} [Maryam: 64]

صحيح - ( رواه البخاري ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari]

يحكي الحديث شوق النبي صلى الله عليه وسلم لجبريل -عليه السلام-؛ لأنَّه يأتيه من الله عز وجل ، حيثُ أبطأ جبريل في النزول أربعين يوما فقال له النبي صلى الله عليه وسلم يا جبريل: (ما يمنعك أن تزورنا)؟، أي: ما نزلت حتى اشتقت إليك، وأوحى الله إلى جبريل قل له: (وما نتنزل إلا بأمر ربك) أي قال الله سبحانه قل يا جبريل ما نتنزل في أوقات متباعدة إلا بإذن الله على ما تقتضيه حكمته، فهو سبحانه: (له ما بين أيدينا) أي: أمامنا من أمور الآخرة، (وما خلفنا): من أمور الدنيا، وتمام الآية "وما بين ذلك" أي: ما يكون من هذا الوقت إلى قيام الساعة، أي: له علم ذلك جميعه وما كان ربك نسيا أي: ناسيا يعني تاركا لك بتأخير الوحي عنك. فالحاصل أن هذ الحديث يدل على أنه ينبغي للإنسان أن يصطحب الأخيار، وأن يزورهم ويزوروه لما في ذلك من الخير.
This Hadīth indicates the Prophet’s longing for meeting Jibrīl (peace be upon him), who used to bring him the divine revelation. Jibrīl did not come to the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) for forty days. So, he said to him: ''What makes you not visit us?'' i.e. it has been a long time since you last came, and I miss you. So, Allah revealed to Jibrīl to say to the Prophet: {And we [angels] descend not except by the order of your Lord. To Him belongs that before us and that behind us and what is in between. And never is your Lord forgetful.} According to this verse, revelation is sent down only with Allah's command and in accordance with His wisdom, for to Allah belong the affairs of the world and the Hereafter, and He never forgets anything. In other words, delaying the revelation does not mean that Allah has forgotten or left you. To conclude, this Hadīth suggests that one should accompany the righteous and visit them, for this is a good thing to do.

محبة النبي -صلى الله عليه وسلم- لجبريل عليه السلام وشوقه لرؤيته، وللعلم بما يحمل معه من وحي. استحباب زيارة الإخوة في الله ودعوتهم للزيارة، والسؤال عند التأخر. جواز استفسار المسلم من أخيه المسلم عن سبب تأخره عنه؛ لأن فيه علامة المحبة، وفيه من التحبب ما هو ممدوح شرعاً. الملائكة لا تتصرف ولا تتنزل إلا بأمر الله. طلب الصديق من صديقه كثرة زيارته، إذا لم يكن مانع من شغل أو غيره.

Details...