Hadeeth

Back to Index...

1110 من أتَى عرَّافًا فسأله عن شيء، فصدَّقه لم تُقْبَلْ له صلاةٌ أربعينَ يومًا
Whoever goes to a soothsayer and asks him about something then believes him, his prayers will not be accepted for forty days

عن حفصة بنت عمر بن الخطاب رضي الله عنهما عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "من أتَى عرَّافًا فسأله عن شيء، فصدَّقه لم تُقْبَلْ له صلاةٌ أربعينَ يومًا".

Hafsah bint ‘Umar ibn al-Khattāb (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "Whoever goes to a soothsayer, asks him about something and believes him, his prayers will not be accepted for forty days."

صحيح - ( رواه مسلم ). Sahih/Authentic. [Muslim]

يخبرنا رسول الله صلى الله عليه وسلم في هذا الحديث أن من جاء إلى عرّاف من العرافين -وهو من يدعي معرفة المغيبات- فسأله عن شيء من أمور الغيب، وصدّقه بما يقول فإن الله سيحرمه من ثواب صلاته أربعين يومًا، وذلك عقوبة له على ما أقدم عليه من الإثم والذنب الكبير، وأما من صدّقهم فقد كفر بما أنزل على محمد -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ-، كما جاء في الحديث الآخر، وإذا كان هذا جزاءُ من أتى الكاهن فكيف بجزاء الكاهن نفسه! نعوذ بالله من ذلك ونسأل الله العافية.
The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) tells us that anyone who goes to a soothsayer – a person who claims to know the unseen – and asks him about something related to the unseen and believes him in what he says, Allah will not reward him for his prayers for forty days. This is a punishment for the serious sin that he committed. If one believes a soothsayer, he has disbelieved in the divine revelation that was sent down to Muhammad (may Allah's peace and blessings be upon him) as stated in another Hadīth. If the punishment for the one who goes to a soothsayer is as such, then what would be the punishment of the soothsayer himself! We seek refuge with Allah from this and we ask him for safety and well-being.

المنع من الذهاب إلى الكهان وسؤالهم عن المغيبات وتصديقهم في ذلك، وأنه كفر. تحريم الكهانة، وأنها من الكبائر. قد يحرم الإنسان من ثواب الطاعة عقوبة له على فعل المعصية.
It forbids going to diviners to ask them about matters related to the unseen and believing them in that, for it is disbelief. It shows the prohibition of divination as it is one of the major sins. One may be deprived of the reward for doing acts of obedie

Details...