2043
قول عائشة: استأذنت النبي صلى الله عليه وسلم في الجهاد، فقال: «جهادكن الحج»
‘Ā’ishah (may Allah be pleased with her) reported: I asked for the permission of the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) to make Jihad, so he said: Your Jihad is pilgrimage
عن عائشة أم المؤمنين رضي الله عنها قالت: استأذنت النبي صلى الله عليه وسلم في الجهاد، فقال: «جهادكن الحج».
‘Ā’ishah (may Allah be pleased with her) reported: I asked for the permission of the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) to make Jihad, so he said: "Your Jihad is pilgrimage."
صحيح - (
رواه البخاري ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari]
عن عائشة أم المؤمنين رضي الله عنها أنها طلبت من النبي صلى الله عليه وسلم أن يأذن لها أن تجاهد معه طلبًا لفضل الجهاد، فبين النبي صلى الله عليه وسلم أن مباشرة الجهاد وقتال الأعداء ليست مشروعة في حق النساء؛ لما يتصفن به غالبًا من ضعف البدن، ورِقة القلب، وعدم تحمل الأخطار، ولا يمنع ذلك قيامهن بعلاج الجرحى، وسقي العطشى، ونحو ذلك من الأعمال.
فقد جاء في الصحيح من حديث أم عطية رضي الله عنها قالت: غزوت مع رسول صلى الله عليه وسلم سبع غزوات، أخلفهم في رحالهم، فأصنع لهم الطعام، وأُداوي الجرحى، وأقوم على المرضى.
وقال بأن جهادهن يكون في الحج، و تشبيه الحج والعمرة بالجهاد بجامع الأسفار، والبعد عن الأوطان، ومفارقة الأهل، وخطر الأسفار، وتعب البدن، وبذل الأموال.
وأخرج مسلم من حديث أنس «أن أم سليم اتخذت خنجرًا يوم حنين وقالت للنبي صلى الله عليه وسلم : اتخذته إن دنا مني أحد من المشركين بقرت بطنه» فهو يدل على جواز القتال وإن كان فيه ما يدل على أنها لا تقاتل إلا مدافعة، وليس فيه أنها تقصد العدو إلى صفه وطلب مبارزته.
‘Ā’ishah, the Mother of the Believers, (may Allah be pleased with her) reports that she asked the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) to allow her to make Jihad with him, for she wanted to attain the virtue of Jihad. However, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) told her that making Jihad and fighting the enemies is not ordained for women due to their weak physical constitution, soft hearts, and lack of ability to sustain dangers. Nevertheless, they may treat the wounded, water the thirsty, and do pertinent chores. Umm ‘Atiyyah (may Allah be pleased with her) said: "I took part in seven battles with the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) in which I guarded their luggage, made food for them, treated the wounded, and care for the sick." The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) told ‘Ā’ishah that performing Hajj is the Jihad of women. Hajj and ‘Umrah are similar to Jihad in certain aspects. They require travel, staying away from one's home and family, exposure to dangers, fatigue, and expenditure. Anas reported that Umm Sulaym took on a dagger on the Day of Hunayn. She said to the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him): "I took it on so that if anyone of the polytheists draws near to me, I will tear his paunch open" [Muslim]. This Hadīth indicates the permissibility of fighting for women, although this fighting is defensive, meaning that she may not proceed toward the enemy and seek to confront them on the battlefield.
الجهاد واجب: فهو إما فرض كفاية، أو فرض عين في حق الرجال في بعض الحالات.
لا يجب الجهاد على المرأة، وأن جهادهن الحج.
فضل الحج والعمرة، إذْ جعل ثوابهما كثواب الجهاد في سبيل الله -تعالى-.
فضيلة عائشة -رضي الله عنها- لأنَّ رغبتها في الخير والأعمال الصالحة جعلتها تريد منافسة الرجال فيما خصص لهم من أعمال.
أنَّ الله -تبارك وتعالى- لما خلق الصنفين من البشر، هيَّأ كل صنف منهما وأعده للعمل الذي يناسبه ويتحمله، لما في ذلك من المصالح العظيمة.
توزيع الأعمال بين خلقه، فكل منهم يقوم بجانب من الأعمال.
أنَّ الصنف الواحد إذا تخصَّص بعمل من الأعمال وحده أجاده وأتقنه، فجاء على المراد.
أن يكون كل صنف مطالبًا بما يخصه، وما هيّء له من الأعمال، وبهذا التوزيع العادل يكون إعمار الكون، وسير الأعمال ونجاحها.
حسن تعليم النبي -صلى الله عليه وسلم- وجمال إجابته، فهو لم ينفِ عن عائشة تشوفها واشتياقها إِلى فضيلة الجهاد في سبيل الله، وإنما دلَّها على جهاد من نوع آخر، يرضي طموحها ويُطَمْئِنُ قلبَها.
حكمة الإسلام في إبعاد المرأة عن مواطن يخشى عليها فيها كمواطن الحرب، خاصة مع كثرة العدو أوالخوف من فتنتها لجمالها.
Details...
|