Hadeeth

Back to Index...

1847 قرأت على النبي صلى الله عليه وسلم والنجم فلم يسجد فيها
I recited before the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) Sūrat An-Najm and he did not prostrate in it

عن زيد بن ثابت رضي الله عنه قال: «قَرأت على النبي صلى الله عليه وسلم والنَّجم فلم يسجد فيها».

Zayd ibn Thābit (may Allah be pleased with him) reported: I recited before the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) Sūrat An-Najm and he did not prostrate in it.

صحيح - ( رواه البخاري ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari]

أن زيد بن ثابت رضي الله عنه قرأ على النبي صلى الله عليه وسلم سورة النَّجم، فلما مَرَّ بآية السجود لم يسجد فيها. وترك السجود فيها في هذه الحالة لا يدل على تركه مطلقا؛ لاحتمال أن يكون السبب في الترك إذ ذاك لبيان الجواز، وهذا أرجح الاحتمالات وبه جزم الشافعي؛ لأنه لو كان واجبا لأمره بالسجود ولو بعد ذلك.
Zayd ibn Thābit (may Allah be pleased with him) recited Sūrat An-Najm before the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) and when he recited the verse of prostration, the Prophet didn't prostrate. The Prophet's action does not indicate that prostration should be left out all the time, because it is possible that he did not prostrate to show that leaving prostration is permissible. This is the preponderant opinion, which is concluded by Imām Ash-Shāfi‘i. Had prostration been obligatory, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) would have ordered him to do it even later on.

دليل على أنَّ القارئ إذا لم يَسجد، فإنه لا يسجد المُستمع. أنَّ سجود التِّلاوة مَسنون، وليس بواجب؛ إذ لو كان واجبًا، لأنْكَر النبي -صلى الله عليه وسلم- على زيد بن ثابت -رضي الله عنه- عدم سُجوده. فضيلة زيد بن ثابت -رضي الله عنه- حيث استمع النبي -صلى الله عليه وسلم- إلى قراءته.

Details...