Hadeeth

Back to Index...

1019 ما حق امرئ مسلم له شيء يوصي فيه؛ يبيت ليلتين إلا ووصيته مكتوبة عنده
It is not befitting for a Muslim who has anything concerning which a will should be made, to abide for two nights without having his will with him

عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما مرفوعاً: «ما حق امرئ مسلم له شيء يوصي فيه؛ يبيت ليلتين إلا ووصيته مكتوبة عنده». زاد مسلم: قال ابن عمر: «ما مرت علي ليلة منذ سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول ذلك، إلا وعندي وصيتي».

‘Abdullāh ibn ‘Umar (may Allah be pleased with him) reported that the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "It is not befitting for a Muslim who has anything concerning which a will should be made, to abide for two nights without having his will with him." Imām Muslim added that ibn ‘Umar said: "Not one night passed by me since I heard the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) mention this, except that I had a written will with me.''

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

ليس من الحق والصواب والحزم لمن عنده شيء يريد أن يوصي به ويبينه، أن يهمله حتى تمضى عليه المدة الطويلة؛ بل يبادر إلى كتابته وبيانه، وغاية ما يسامح فيه الليلة والليلتان. ولذا فإن ابن عمر رضي الله عنهما- بعد أن سمع هذه النصيحة النبوية- كان يتعاهد وصيته كل ليلة، امتثالا لأمر الشارع، وبيانا للحق. والوصية قسمان: مستحب، وهو ما كان للتطوعات والقربات، وواجب، وهو ما كان في الحقوق الواجبة، التي ليس فيها بينة تثبتها بعد وفاته لأن "ما لا يتم الواجب إلا به ، فهو واجب"، وذكر ابن دقيق العيد أن هذا الحديث محمول على النوع الواجب.
It is not correct or proper for someone who possesses something to be bequeathed or clarified, to neglect it for a long time. Rather, one should record and write it as soon as possible. The longest period of time permitted for someone not to write a will, is one or two nights. That is why Ibn ‘Umar (may Allah be pleased with him) after hearing this prophetic advice used to check his will every night. He did so as to adhere to Prophet's command and state the rights. A will is of two types. 1. Recommended will that one writes regarding voluntary deeds and acts of worship. 2. Obligatory will that one makes regarding the mandatory rights, which have no proofs to confirm them after one's death. This is based on the juristic rule that what is required for the fulfillment of an obligation is obligatory. Ibn Daqīq El-Eid stated that this Hadīth addresses the obligatory types of will.

مشروعية الوصية وعليها إجماع العلماء، وعمدة الإجماع الكتاب والسنة. أن الوصية قسمان: أ- مستحب ب- وواجب. وهذا الحديث محمول على النوع الواجب. مشروعية المبادرة إليها، بيانا لها، وامتثالا لأمر الشارع فيها، واستعداداً للموت، وتبصُّراً بها وبمصرفها، قبل أن يشغله عنها شاغل. أن الكتابة المعروفة تكفى لإثبات الوصية والعمل بها، لأنه لم يذكر شهوداً لها، والخط إذا عرف، بينة ووثيقة قوية. فضل ابن عمر رضي الله عنه، ومبادرته إلى فعل الخير، واتباع الشارع الحكيم. قال ابن دقيق العيد: والترخيص في الليلتين والثلاث دفع للحرج والعسر. أن الأشياء المهمة ينبغي أن تضبط بالكتابة لأنها أثبت من الضبط بالحفظ لأنه يخون غالبا. الندب إلى التأهب للموت والاحتراز قبل الفوت، لأن الإنسان لا يدري متى يفجأه الموت.

Details...