65
لا يُجْلَدُ فَوْقَ عَشَرَةِ أَسْوَاطٍ إلاَّ فِي حَدٍّ مِنْ حُدُودِ الله
No more than ten lashes are to be given except regarding one of the limits set by Allah.
عن أبي بردة هانئ بن نيار البلوي رضي الله عنه : أنه سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: «لا يُجْلَدُ فوق عشَرة أَسْواط إلا في حَدٍّ مِن حُدود الله».
Abu Burdah Hāni’ ibn Niyār (may Allah be pleased with him) reported: I heard the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) say: "No more than ten lashes are to be given except regarding one of the limits set by Allah."
صحيح - (
متفق عليه ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari and Muslim]
يراد بحدود الله تعالى أوامره ونواهيه، فهذه لها عقوبات رادعة عنها، إما مقدرة، كالزنا والقذف أو غيره مقدرة، كالإفطار في نهار رمضان، ومنع الزكاة، وغير ذلك من قبل المحرمات، أو ترك الواجبات.
وهناك تأديبات وتعزيرات للنساء والصبيان، لغير معصية الله، إنما تفعل لتقويمهم وتهذيبهم، فهذه لا يزاد فيها على عشرة أسواط، ما داموا لم يتركوا واجبًا من واجبات دينهم، أو يفعلوا محرمًا عليهم من ربهم.
The limits set by Allah, the Almighty, refer to His commands and prohibitions, violation of which entails deterrent punishments, whether prescribed, like these of adultery and defamation, or discretionary, like these inflicted for breaking one's fast during the daytime in Ramadan and refusing to pay Zakah, as well as for other prohibitions or abandonment of obligations.
Apart from this, there are disciplinary procedures for women and boys to be implemented, not for the commission of sins, but for the purpose of rectification and discipline. Such measures may not go beyond ten lashes, unless the wrongdoer abandons a religious obligation or engages in a prohibited thing.
أن حدود الله -تعالى- التي أمر بها أو نهى عنها لها عقوبات تردع عنها، إما مقدرة من الشارع، أو راجعة في تقديرها إلى المصلحة التي يراها الحاكم.
أن تأديب الصبيان والنساء والخدم ونحوهم، يكون خفيفا بقدر التوجيه والتخويف، فلا يزاد فيه على عشرة أسواط، والأولى تهذيبهم بدون الضرب، بل بالتوجيه، والتعليم، والإرشاد، والتشويق، فهو أدعى للقبول واللطف في التعليم, والأحوال في هذا المقام تختلف كثيرا، فينبغي فعل الأصلح.
ظاهرُ هذا الحديث تحريمُ الزيادة على عشرة أسْواطٍ.
Details...
|