538
ما أُظُن فُلَانا وفُلَانا يَعْرِفَان من دِيِننَا شَيْئَا
I do not think that so-and-so and so-and-so know anything about our religion
عن عائشة رضي الله عنها قالت: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : «ما أُظُن فُلَانا وفُلَانا يَعْرِفَان من دِيِننَا شَيْئَا».
قال اللَّيث بن سعد أحد رُواة هذا الحديث: هذان الرجلان كانا من المنافقين.
‘Ā'ishah (may Allah be pleased with her) reported that the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "I do not think that so-and-so and so-and-so know anything about our religion."
Al-Layth ibn Sa‘d (one of the narrators of the Hadīth) said: "These two men were from the hypocrites."
صحيح - (
رواه البخاري ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari]
تخبر عائشة رضي الله عنها أن النبي صلى الله عليه وسلم أخبرها: عن رجلين وأنهما لا يَعْرِفان شيئا من دين الإسلام؛ لأنهما كانا يظهران الإسلام ويبطنان الكُفر.
وذكر النبي صلى الله عليه وسلم لهذين الرجلين في غَيبتهما ليس من الغِيبة المنهي عنها، بل من الأمور التي لا بد منها؛ لئلا يلتبس ظاهر حالهما على من يجهل أمرهما.
وقوله :"ما أظن ." الظن هنا: بمعنى اليقين؛ لأنه صلى الله عليه وسلم كان يعرف المنافقين حقيقة بإعلام الله له بهم في سورة براءة، وقال ابن عباس رضي الله عنه :"كنا نسمي سورة براءة: الفاضحة، قال ابن عباس رضي الله عنه : "ما زالت تنزل ومنهم ومنهم حتى خشينا".
‘Ā'ishah (may Allah be pleased with her) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) informed her about two men and mentioned that they knew nothing about Islam, because they were showing Islam and hiding their disbelief. The fact that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) mentioned these two men in their absence is not considered backbiting, which is forbidden; rather, it is necessary to disclose their reality, so that people who do not know them would not be deceived by their apparent status. The Prophet's statement in this context implies certainty, because the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) was in fact aware of the hypocrites through revelation from Allah in Sūrat At-Tawbah. Ibn ‘Abbās (may Allah be pleased with him) said: We used to call Sūrat At-Tawbah "Al-Fādihah" (the exposing chapter). Ibn ‘Abbās (may Allah be pleased with him) said: "The verses continued to be revealed and exposing the hypocrites until we were worried (lest we should be counted among them)."
جواز غِيبَة أهل النفاق، حتى لا يلتبس ظاهر حالهم على من يجهل أمرهم.
بيان أن بعض الظن جائز.
جواز كشف حال من عرف بالنفاق.
الظن المنهي عنه إنما هو ظَنَّ السوء بالمسلم السالم في دِينه وعرضه.
معرفة النبي -صلى الله عليه وسلم- المنافقين.
Details...
|