Hadeeth

Back to Index...

2027 من قذف مملوكه، وهو بريء مما قال، جلد يوم القيامة، إلا أن يكون كما قال
If somebody slanders his slave and the slave is innocent of what he says, he will be flogged on the Day of Judgment unless the slave really is as he described him

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: سمعت أبا القاسم صلى الله عليه وسلم يقول: «من قَذَفَ مَمْلُوكَهُ، وهو بَرِيءٌ مما قال جُلِد يوم القيامة إلا أن يكون كما قال».

Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him) reported: I heard the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) say: "If somebody slanders his slave and the slave is innocent of what he says, he (the master) will be flogged on the Day of Judgment unless the slave really is as he described him."

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

إذا قذف السيدُ مملوكَه فلا يقام عليه الحد في الدنيا؛ ذلك أنَّ الحدود كفارات لمن أقيمت عليه، وما دام أنَّه سيلحقه العذاب في الآخرة، ويحد لذلك، فإنَّه لا يحد في الدنيا، وعدم إقامة الحد عليه في الدنيا إجماع من العلماء. ولا يُحَدُّ السيد لأنه لا يقذف مملوكه إلا عن يقين وغلبة ظن غالبا؛ لأن قيمته ستنزل مع القذف وفي هذا ضرر عليه. وفي هذا الحديث تخصيص لقوله تعالى : (والذين يرمون المحصنات ثم لم يأتوا بأربعة شهداء فاجلدوهم ثمانين جلدة).
If a master slanders his slave, no punishment is to be inflicted upon him in the worldly life, for corporeal punishments expiate the sins. Given that the punishment will be inflicted upon him in the Hereafter, he is not to be punished in the worldly life. The scholars unanimously agree that the prescribed corporal punishment is not to be inflicted on the slave in such a case. The master is not to be subject to the prescribed corporal punishment of slander either, for he slanders him only when he is certain or has a strong assumption. The accusation brings down the price of the slave, which involves loss to the master. Finally, this Hadīth specifies the general indication of Allah's saying: {Those who slander the chaste women and do not bring four witness, flog them eighty lashes.} [Sūrat An-Nūr: 4]

إذا قذف السيد مملوكه، فلا يقام عليه الحد في الدنيا؛ ذلك أنَّ الحدود كفارات لمن أقيمت عليه، وما دام أنَّه سيلحقه العذاب في الآخرة، ويحد لذلك، فإنَّه دليل على أنَّه لا يحد في الدنيا، وعدم إقامة الحد عليه في الدنيا إجماع العلماء. يحرم على السيد أن يقذف مملوكه، وهو كاذب عليه في ذلك. في الحديث صيانة للأعراض ولو كانوا أرقاء. ثبوت الملكية للبشر إذا كان بسبب صحيح، وهو إجماع. أن الجزاء كما يكون في الدنيا يكون في الأخرة. إثبات يوم القيامة. لا حد على السيد إذا كان الأمر كما قال.

Details...