165
لو يعلم المار بين يدي الْمُصَلِّي ماذا عليه من الإثم، لكان أن يَقِفَ أربعين خيرا له من أن يَمُرَّ بين يديه
If the one passing in front of a person who is praying would know the gravity of his sin, it would have been better for him to stand for forty than to pass in front him
عن أبي جُهَيْمِ بْنِ الْحَارِثِ بْنِ الصِّمَّةِ الأنصاري رضي الله عنه مرفوعاً: «لو يعلم المار بين يدي الْمُصَلِّي ماذا عليه لكان أن يَقِفَ أربعين خيرا له من أن يَمُرَّ بين يديه».
قال أَبُو النَّضْرِ: لا أدري: قال أربعين يوما أو شهرا أو سنة.
Abu Juhaym ibn al-Hārith ibn As-Simmah al-Ansāri (may Allah be pleased with him) reported directly from the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) that he said: "If the one passing in front of a person who is praying would know the gravity of his sin, it would have been better for him to stand for forty than to pass in front him." Abu An-Nadr said: "I am not sure if he said forty days, months, or years."
صحيح - (
متفق عليه ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari and Muslim]
المصلي واقف بين يدي ربه يناجيه ويناديه، فإذا مرَّ بين يديه في هذه الحال مارٌّ قطع هذه المناجاة وشوّش عليه عبادته، لذا عَظُم ذنب من تسبب في الإخلال بصلاة المصلي بمروره.
فأخبر الشارع: أنه لو علم ما الذي ترتب على مروره، من الإثم والذنب، لفضل أن يقف مكانه الآماد الطويلة على أن يمر بين يدي المصلي، مما يوجب الحذر من ذلك، والابتعاد منه.
The praying person is standing before his Lord, conversing with Him in privacy and calling upon Him. If someone passes by him in this state, he interrupts this private conversation and disturbs his worship. That is why it is a serious sin on the part of whoever causes disturbance of a person's prayer by passing in front of him. So the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) informed us that if a person would know the consequences of his passing; meaning: the sin and misdeed that he incurs, he would have preferred to stand in his place for extended periods of time than to pass in front of someone during his praying. Therefore, a Muslim must guard against this action and avoid it.
تحريم المرور بين يدي المصلي، إذا لم يكن له سُتْرة، أو المرور بينه وبينها إذا كان له سُتْرة.
وجوب الابتعاد عن المرور بين يديه، لهذا الوعيد الشديد.
أن الأولى للمصلي أن لا يصلي في طرق الناس، وفي الأمكنة التي لابُدَّ لهم من المرور بها، لئلا يُعَرِّض صلاته للنقص، ويُعَرض المارَّة للإثم.
شك الراوي في الأربعين: لا يراد بها حصر المدة، لأن طريقة العرب ذكر العدد لبيان أن القصد التكثير وأن الأمر مهم.
تعظيم حرمة المصلي والحيلولة بينه وبين قبلته.
يؤخذ منه أن الإثم المترتب على المعصية في الآخرة وإن قل فهو أعظم من أي مشقة في الدنيا مهما كانت شديدة وفظيعة.
جواز استعمال كلمة لو في غير التحسُّر والاعتراض على القدر.
Details...
|