Hadeeth

Back to Index...

1437 كان النبي صلى الله عليه وسلم يذكر الله على كل أحيانه
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) used to remember Allah at all times

عن عائشة رضي الله عنها قالت: «كان النبي صلى الله عليه وسلم يذكر الله على كل أحْيَانِه».

‘Ā'ishah (may Allah be pleased with her) reported: The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) used to remember Allah at all times.

صحيح - ( رواه مسلم والبخاري معلقا. للفائدة: التعليق حذف الإسناد ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari as Mu‘allaq/hanging, with a decisive form]

معنى الحديث: "كان النبي صلى الله عليه وسلم يذكر الله" بجميع أنواع الذكر من التسبيح والتهليل والتكبير والتحميد ومن ذلك قراءة القرآن؛ لأن القرآن من ذِكْر الله، بل هو أفضل أنواع الذِّكْر . "على كل أحْيَانِه" أي أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يذكر الله في جميع أوقاته ولو كان مُحدثا حَدَثا أصغر أو أكبر، إلا أن العلماء استثنوا من ذِكْر الله تعالى قراءة القرآن حال الجنابة، فالجُنُب ليس له أن يقرأ القرآن حال الجَنَابة مطلقا، لا نَظَرا ولا عن ظَهر قَلْب؛ لحديث علي رضي الله عنه قال: "كان النَّبي صلى الله عليه وسلم يُقْرِئُنَا القرآن ما لم يَكُن جُنباً" أحمد وأصحاب السنن الأربعة. واختلف العلماء في الحائض والنفساء هل تلحقان بالجُنب؟ والأظهر أنه تجوز لهما القراءة عن ظهر قلب؛ لأنهما تطول مدتهما، وليس الأمر في أيديهما كالجنب. ويستثنى من جواز قراءة القرآن على أي حال: قراءته حال البول والغائط والجماع وفي المواطِن التي لا تليق بعَظَمَته، كالحمامات ودورات المياه وغير ذلك من المواضِع النجسة.
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) used to remember Allah with all types of Dhikr such as Tasbīh, Tahlīl, Takbīr, Tahmīd, and by reciting the Qur'an which is also a form of remembrance of Allah; rather, it the best type of Dhikr. "At all times": the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) used to remember Allah at all times, even when in the state of minor or major ritual impurity. However, scholars excluded reciting the Qur'an in the state of Janābah from the remembrance of Allah, the Almighty, that is permissible at all times. In other words, the one who is sexually impure is absolutely not allowed to recite the Qur'an in this state, neither with his eyes nor reciting it from memory. This is supported by the Hadīth of ‘Ali, may Allah be pleased with him: "The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) used to recite for us the Qur'an unless he was in the state of Janābah" [Ahmad, Abu Dawūd, An-Nasā'i, At-Tirmidhi, Ibn Mājah]. Scholars held different opinions regarding the woman during her menses or postpartum bleeding, does she take the same ruling as the one in the state of Janābah? The most predominant opinion in this regard is that it is permissible for her to recite the Qur'an from memory, because the time of menses and postpartum bleeding is rather long and she cannot control it, unlike the one in the state of Janābah. Other situations that are excluded from the permissible times to recite the Qur'an are while urinating or defecating or while having sexual intercourse, and in places that are inappropriate, such as bathrooms, restrooms and other places that are filthy and impure.

لا تشترط الطهارة من الحدث الأصغر والأكبر لذِكْر الله -تعالى-، فيجوز للمسلم أن يُسَبِّح الله -تعالى- ويحمدَه ويُهَلِلَه ويستغفره، ويقرأ القرآن ما لم يكن جنبا لورود السُّنة بذلك. عموم الحديث يدل على أن للحائض والنفساء قراءة القرآن لكن من غير مسٍّ له، بل من وراء حائل كالقفاز ونحوه. مداومة النبي -صلى الله عليه وسلم- لذِكْر الله -تعالى-. معرفة عائشة -رضي الله عنها- بأحوال النبي -صلى الله عليه وسلم-.
Ritual purity from minor and major Hadath (ritual impurity) is not required for remembering Allah Almighty. It is permissible for a Muslim to say Tasbīh (glorifying Allah), Tahmīd (praising Allah), Tahlīl (saying there is no god worthy of worship but Alla

Details...