Hadeeth

Back to Index...

1246 إذا أراد الله بقوم عذابا، أصاب العذاب من كان فيهم، ثم بعثوا على أعمالهم
When Allah wants to punish a people, the punishment befalls whoever is among them, then they will be resurrected according to their deeds

عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: «إذا أراد اللهُ بقومٍ عذابًا، أصابَ العذابُ من كان فيهم، ثم بُعِثوا على أعمالهم».

‘Abdullāh ibn ‘Umar (may Allah be pleased with him) reported that the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) said: “When Allah wants to punish a people, the punishment befalls whoever is among them, then they will be resurrected according to their deeds.”

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

أخبر النبي صلى الله عليه وسلم أن الله عز وجل إذا أراد أن يعذِّب قومًا عقوبة لهم على سيئ أعمالهم «أصابَ العذابُ من كان فيهم» أي: من كان فيهم ممن ليس هو على رأيهم، فيهلك الله جميع الناس عند ظهور المنكر والإعلان بالمعاصى «ثم بُعِثوا على أعمالهم» أي: بُعِث كل واحد منهم على حسب عمله إن كان صالحا فعقباه صالحة وإلا فسيئة، فيكون ذلك العذاب طهرة للصالحين ونقمة على الفاسقين، وبعثهم على أعمالهم حكم عدل؛ لأن أعمالهم الصالحة إنما يجازون بها في الآخرة وأما في الدنيا فمهما أصابهم من بلاء كان تكفيرا لما قدَّموه من عمل سيء، فكان العذاب المرسَل في الدنيا على الذين ظلموا يتناول من كان معهم ولم يُنكِر عليهم، فكان ذلك جزاء لهم على مداهنتهم، ثم يوم القيامة يُبعث كل منهم فيجازى بعمله.
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) tells that when Allah wants to inflict punishment upon people as a penalty for their bad deeds, the punishment befalls whoever is among them even those among them who are not like them (do not commit the same sins). It means that Allah, the Almighty, destroys all people when evil becomes rampant and sins are committed openly. On the day of Judgment, each of them will be resurrected according to his own deeds. If the deeds are righteous, then the outcome shall be good; otherwise, it shall be bad. Such punishment serves as a means of purification for the righteous people and a means of revenge against the evil ones. Resurrecting the righteous according to their deeds is an act of justice, because they will be rewarded for these good deeds in the Hereafter. In this life, however, whatever befalls them of affliction is expiation for any bad deed they have done. Thus, the punishment sent upon the sinners in the worldly life encompasses those who were with them but did not disapprove of their sins, as a consequence of the adulation they showed to the sinners. Then, on the Day of Judgment, each of them will be recompensed according to his deeds.

إثبات الإرادة صفة لله -تعالى-. إثبات البعث بعد الموت. التحذير من مجالسة أصحاب المنكرات. احتمال إهلاك جميع الناس عند ظهور المنكر والإعلان بالمعاصي لا يلزم من الاشتراك في الموت الاشتراك في الثواب أو العقاب بل يجازى كل أحد بعمله على حسب نيته. في الحديث تحذير وتخويف عظيم لمن سكت عن النهي عن المنكر فكيف بمن داهن ورضي أو عاون.

Details...