688
ليس فيما دُون خمس أَوَاقٍ صدقة، ولا فيما دون خمس ذَوْدٍ صدقة، ولا فيما دُونَ خمسة أَوْسُقٍ صدقة
Zakah is not due on what is less than five ounces, nor on what is less than five camels, nor on what is less than five Wasqs
عن أبي سعيد الْخُدْرِي رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : «ليس فيما دون خمس أَوَاقٍ صدقة، ولا فيما دون خمس ذَوْدٍ صدقة، ولا فيما دُونَ خمسة أَوْسُقٍ صدقة».
Abu Sa‘īd al-Khudri (may Allah be pleased with him) reported that the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "Zakah is not due on what is less than five ounces, nor on what is less than five camels, nor on what is less than five Wasqs."
صحيح - (
متفق عليه ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari and Muslim]
الزكاة، مواساة بين الأغنياء والفقراء، ولذا فإنها لا تؤخذ ممن ماله قليل لا يُعدَّ به غنيا.
فالشارع بين أدنى حد لمن تجب عليه، وأما من يملك دون الحد الأدنى، فإنه فقير لا يؤخذ منه شيء.
فصاحب الفضة، لا تجب عليه حتى يكون عنده خمس أَوَاقٍ، وكل أوقية أربعون درهما، فيكون نصابه منها مائتي درهم ، تعادل: خَمْسَمائَةٍ وتسعين جرامًا.
وصاحب الإبل لا تجب عليه الزكاة، حتى يكون عنده خمسٌ فصاعدا، وما دون ذلك ليس فيها زكاة.
وصاحب الحبوب والثمار، لا تجب عليه، حتى يكون ما عنده خمسة أَوسُقٍ، و"الوَسْقُ" ستون صاعا، فيكون نصابه ثَلاثُمِائةِ صاعٍ.
Zakah is a means of support given by the rich to the poor. Hence, it is not due on anyone who is not rich or has enough resources. Allah, the Almighty, has stated the minimum amount on which Zakah is due. Anyone owns less than the minimum amount is considered poor, and nothing is to be taken from him. Thus, no Zakah is due on the owner of silver unless he has five ounces. Likewise, no Zakah is due on the owner of camels unless he has five camels or more. There is no Zakah on less than five camels. Finally, no Zakah is due on the owner of grains and fruits unless he has five Wasqs (total of 300 Sā‘s).
وجوب الزكاة في الفضة، والإبل، والحبوب والثمار، إذا بلغت نصابًا.
فيه مقدار نصاب الأشياء الثلاثة.
سقوط الزكاة فيما دون تلك المقادير من هذه الأعيان.
أن النقصان اليسير في الوزن يمنع وجوب الزكاة.
حكمة التشريع بإسقاط الزكاة عما دون النصاب؛ حيث لا يحتمل أن تؤخذ منه.
Details...
|