Hadeeth

Back to Index...

1999 سئل علي رضي الله عنه : هل عندكم شيء من الوحي إلا ما في كتاب الله؟ قال: لا والذي فلق الحبة، وبرأ النسمة، ما أعلمه إلا فهمًا يعطيه الله رجلا في القرآن، وما في هذه الصحيفة
‘Ali (may Allah be pleased with him) was asked: Do you have any of the revelation, other than what is in Allah's Book? He said: No, by Him Who grows the grain and originates the soul, I have nothing other than the understanding of the Qur'an, which Allah bestows upon some people, and what is written in this sheet

عن أبي جحيفة رضي الله عنه قال: قلت لعلي رضي الله عنه : هل عندكم شيء من الوحي إلا ما في كتاب الله؟ قال: «لا والذي فَلَقَ الحَبَّةَ، وبَرَأَ النَّسْمَةَ، ما أعلمه إلا فَهْمَاً يُعطيه الله رجلا في القرآن، وما في هذه الصحيفة»، قلت: وما في الصحيفة؟ قال: «العَقْلُ، وفِكَاكُ الأَسير، وأن لا يُقتَلَ مسلم بكافر».

Abu Juhayfah (may Allah be pleased with him) reported: I asked ‘Ali (may Allah be pleased with him): "Do you have any of the revelation, other than what is in Allah's Book?" He said: "No, by Him Who grows the grain and originates the soul, I have nothing other than the understanding of the Qur'an, which Allah bestows upon some people, and what is written on this sheet." I asked: "What is written on that sheet?" He replied: "(Injunctions on) blood money, the freeing of captives, and that a Muslim should not be killed for a disbeliever."

صحيح - ( رواه البخاري ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari]

سأل أبوجحيفة رضي الله عنه عليًّا رضي الله عنه : هل خصكم النبي صلى الله عليه وسلم بعلم أو شيء مكتوب عندكم دون غيركم من الناس، وإنما سأله أبو جحيفة عن ذلك لأن جماعة من الشيعة كانوا يزعمون أن عند أهل البيت لا سيما عليًّا أشياء من الوحي خصهم النبي صلى الله عليه وسلم بها لم يطلع غيرهم عليها، وقد سأل عليًّا عن هذه المسألة غير واحد، فأجابه علي رضي الله عنه حالفًا يمينًا كانت تحلفه العرب، وهو الحلف بالله الذي خلق الإنسان وشق الحب، بأنه ليس عندهم شيء غير الفهم الذي يؤتيه الله عبده، غير كتاب كتبه عن رسول الله صلى الله عليه وسلم ، فيه أحكام الديات وتخليص أسرى المسلمين من الأسر، وأن لا يقتل مسلم بكافر، وذلك لأن الكافر ليس كفؤاً للمسلم ليقتل به، بل هو دونه.
Abu Juhayfah (may Allah be pleased with him) asked ‘Ali (may Allah be pleased with him) whether the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) had given his family special knowledge that he had not given to other people. Abu Juhayfah asked him this because some of the Shias claimed that the Prophet's family, especially ‘Ali, had parts of Divine revelation that the Prophet had assigned exclusively for them. Many people had asked ‘Ali about this issue, so he swore an oath that the Arabs used; swearing by Allah, the One Who created mankind and grew the grain. ‘Ali swore that the Prophet's family had nothing special apart from an understanding that Allah endowed some people with. In addition, ‘Ali also had a sheet on which he wrote what he heard from the Prophet, such as the rulings on blood money, the release of Muslim prisoners of war, and the ruling that a Muslim should not be killed for killing a non-Muslim, because they are not equal.

أنه لا يقتل مسلم بكافر، فإن الكافر غير مكافىء للمسلم. مفهومه أن الكافر يقتل بالمسلم وهو إجماع العلماء؛ ويؤيده ما في الصحيح: "أن النبي -صلى الله عليه وسلم- قتل يهوديًّا رضخ رأس جارية من الأنصار"، ولأن المسلم أعلى رتبة بإسلامه من الكافر. وجوب فك الأسير المسلم. ما امتن الله به على أهل السنة من ظهور كذب الرافضة في دعواهم أن عند أهل البيت قرآنًا سوى هذا المصحف. أن الله يمن على من يشاء من عباده بنعمة الفهم. جواز الإقسام بلا قسم إذا كان الأمر مهمًّا واقتضت المصلحة ذلك. احتفاظ علي -رضي الله عنه- بالسنة وعنايته بها وكتابته لها. حرص أبي جحيفة -رضي الله عنه- على السؤال والعلم. تحمل العاقلة -وهم عصبة الرجل من الذكور الذين يرثونه- للدية.

Details...