Hadeeth

Back to Index...

1919 الولاء لمن ولي النعمة
Loyalty is pledged to the one who did the favor

عن عائشة رضي الله عنها أنها اشترتْ بَريرَة مِنْ أُناسٍ من الأنصار واشْتَرَطوا الوَلاء، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : «الوَلاءُ لِمَنْ وَلِيَ النِّعْمَة»، وخَيَّرَهَا رسول الله صلى الله عليه وسلم وكان زوْجُها عبْدا، وأهدَتْ لعائشة لحْما، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : «لو صَنَعْتُم لنا من هذا اللحم»، قالت عائشة: تُصُدِّقَ به على بَرِيرَة، فقال: «هو لها صدَقة ولنا هديَّة».

‘Ā’ishah (may Allah be pleased with her) bought Barīrah from a household belonging to the Ansār, and they stipulated that they retain the ex-slave's allegiance. The Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) said: "Allegiance is pledged to the one who did the favor (of setting the slave free)." The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) also gave Barīrah the choice (either to retain her marriage or break it), as her husband was a slave. She gave some meat to ‘Ā’ishah as a gift, and the Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) said: "I wish you could cook this meat for us." ‘Ā’ishah said: "It was given in charity to Barīrah." He said: "It was charity to her but a gift to us."

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

أفاد الحديث أن أم المؤمنين عائشة رضي الله عنها اشترت بريرة وأعتقتها فأراد أصحابها أن يكون ولاؤها لهم، فأخبرها -عليه الصلاة والسلام- بأن هذا الشرط لا يصح، وأن من أنعم بالعتق على العبد يكون ولاؤه له، و وبريرة كانت زوجة لعبد اسمه مغيث، فلما تحررت وملكت نفسها خيَّرها -عليه الصلاة والسلام- بين أن تبقى تحته، أو تفارقه؛ لأنها صارت أعلى منه رتبة بحريتها، ثم إنه أهدي لها لحم، فأرسلت لعائشة منه، فأراد -عليه الصلاة والسلام- أن يأكل منه، فأخبرته عائشة رضي الله عنها بأنه صدقة أعطيت لبريرة، وهو -عليه الصلاة والسلام- لا يأكل الصدقة، فأخبرها -عليه الصلاة والسلام- بأن بريرة ملكته عن طريق الصدقة، وينتقل إلى النبي -عليه الصلاة والسلام- بطريق الهدية، فيتغير حكمه، ويصير هدية وهبة، فلا يحرم عليه ولا على أهل بيته.
According to this Hadīth, ‘Ā’ishah (may Allah be pleased with her) bought Barīrah and freed her, but her ex-master conditioned that they retain Barīrah's allegiance. The Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) told her that this condition is void because allegiance is pledged to the one who did the favor of setting the slave free. Regarding Barīrah, she was married to a slave named Mughīth, so when she became higher than him (in rank) as a free woman with an independent will, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) gave her the choice either to retain her matrimonial bond or break it. Later, Barīrah received meat as charity and sent some of it to ‘Ā’ishah (may Allah be pleased with her) as a gift. The Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) wanted to eat from that meat. ‘Ā’ishah (may Allah be pleased with her) told the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) that it had originally been given in charity to Barīrah, and thus he was not allowed to eat from it. However, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) told her that Barīrah was given the meat as charity, while the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) was given it as a gift from her. Therefore, the ruling of this meat changed from a charity to a gift, so eating it was allowable for the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) and his household.

مشروعية مكاتبة الرقيق، لأنَّها طريق إلى تخليصه من الرق. أنَّ الولاء لمن أعتق؛ لأنَّه لُحْمة كَلُحمَة النسب، أما اشتراطه للبائع فباطل. أنَّ كل شرط يخالف حكم الله فهو باطل مردود، وإن أكثر. أنَّ اشتراط الولاء من البائع لا يؤثر في صحة عقد البيع، إنما الذي يَبْطل: الشرطُ وحده، لمخالفته مقتضى العقد؛ لأنَّ الشروط التي على خلاف مقتضى العقد فاسدة بنفسها، ولكنها غير مفسدة للعقد. أنَّ العتق بأي طريق يسبب الولاء، سواء كان منجَّزًا أو مكاتباً، أو غير ذلك من طرقه، لعموم "الولاء لمن أعتق". الولاء عصوبة سببها نعمة المُعتِق على عتيقه. أن الأمَة إذا عتقت تحت عبد يكون لها الخيار يين البقاء معه ويين الفسخ من عصمة نكاحه، وجواز ذلك بإجماع العلماء اعتبار الكفاءة بين الزوجين, وأن من موانع التكافؤ بين الزوجين الحرية والرق. أن الفقير إذا ملك شيئا على وجه الصدقة: لم يمتنع على غيره ممن لا تحل له الصدقة أكله، إذا وجد سبب شرعي من جهة الفقير يبيحه له. تحريم الصدقة على النبي -صلى الله عليه وسلم-. استحباب تبيين الأحكام عند المناسبات، وأن يكون في المجامع الحافلة، كخطب الجمعة، والمجامع الكبيرة، ووسائل الإعلام، من الصحف، والإذاعة، والتلفاز وغير ذلك.

Details...