1713
ما أمرت بتشييد المساجد
I have not been ordered to build lofty mosques
عن ابن عباس رضي الله عنهما ، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : «ما أُمِرْتُ بِتَشْيِيد المساجد»، قال ابن عباس: لتُزَخْرِفُنَّها كما زَخْرَفَت اليهود والنصارى.
Ibn ‘Abbās (may Allah be pleased with him) reported that the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "I have not been ordered to build lofty mosques." Ibn ‘Abbās added: "You will surely adorn them as the Jews and Christians did (with their synagogues and churches)."
صحيح - (
رواه أبو داود ).
Sahih/Authentic.
[Abu Dawood]
المراد بتشييد المساجد هنا رفع البناء وتطويله، كما قال البغوي، والمبالغة في زخرفته، والزخرفة كما في كلام ابن عباس رضي الله عنهما من فعل اليهود والنصارى.
وأما تشييد المسجد وإحكام بنائه بما يستحكم به الصنعة من غير تزيين وتزويق وزخرفة فليس بمكروه إذا لم يكن مباهاة ورياء وسمعة؛ لما في حديث عثمان بن عفان: "من بنى لله مسجداً بنى الله له مثله في الجنة". كان مسجد النبي صلى الله عليه وسلم باللَّبِن، وسقفه بالجريد، وعُمُده خشب النخيل، ولم يزد فيه أبو بكر رضي الله عنه ، ولما نخرت خشبه وجريده زمن عمر بن الخطاب رضي الله عنه ، أعاده على بنائه الأول، وزاد فيه، ولما كان في عهد عثمان رضي الله عنه زاد فيه زيادة كبيرة، وبنى جدرانه بالأحجار والجص، وجعل عُمُده من الحجارة، وسقفه الساج، فأدخل فيه ما يفيد القوة، ولا يقتضي الزخرفة، وكل ما صنعه كان من باب الإحكام والتجصيص من غير تزويق وزخرفة، وأما الحجارة المنقوشة فلم يكن نقشها بأمره بل حصلت له كذلك منقوشة، ولم يكن عند الذين أنكروا عليه من الصحابة دليل يوجب المنع إلا الحث على اتباع ما فعله صلى الله عليه وسلم وعمر في بناء المسجد من ترك الرفاهية، وهذا لا يقتضي منع التشييد بمعنى إتقان البناء ولا كراهته.
The meaning of the 'Tashyeed' of the mosques here is building high and lofty mosques, as Al-Baghawi said. However, there is nothing wrong with building and strengthening the mosque and perfecting its construction in a professional way, yet without decoration, embellishment, and adornment; so long as it does not involve ostentation, showing off and seeking fame. This is supported by the Hadīth of ‘Uthmān ibn ‘Affān: "Whoever builds a mosque for the sake of Allah, Allah builds for him the like of it in Paradise." The mosque of the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) was made from adobe, its roof from palm branches, and its pillars from palm timber. Abu Bakr (may Allah be pleased with him) did not add anything to it. When the wood and palm branches began to rot during the caliphate of ‘Umar ibn al-Khattāb (may Allah be pleased with him) he restored it to its original construction and added to it. During the caliphate of ‘Uthmān (may Allah be pleased with him) he added a lot to it, building its walls from stones and plaster, and making its pillars from stones and its roof from oak, thus adding to it what would strengthen it, not adorn it. All what he did was for stabilization and plastering, without embellishment and adornment. As for the engraved stones, they were not engraved by his command; rather, they simply happened to be engraved. Those who were not pleased with his act from among the Companions had no evidence supporting its (engraved stone) prohibition except the encouragement to follow the example of the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) as well as that of ‘Umar, in the construction of the mosque while avoiding luxuries. Yet, it does not entail prohibition or dislike of strengthening mosques.
قول ابن عباس: لتزخرف كما زخرفت اليهود والنصارى معابدهم، هذا الإدراج عن ابن عباس مهم، له حكم الأخبار النبوية؛ فإنَّ فيه من أنباء الغيب، فلا يكون بالرأي، وقد وقع هذا الأمر.
دلَّ ظاهر الحديث على تحريم الزخرفة والتزويق في المساجد؛ لأنَّه من عمل أهل الكتاب، والتشبُّه بهم محرَّم.
زخرفة المساجد من البدع في الدين، علاوة على ما فيه من المحاذير الشرعية، كـ: الإسراف في النفقة، وإشغال القلوب عن الخشوع الذي هو روح ولبّ العبادة.
لا يدخل في النهي عن تشييد المساجد العناية بتوسعتها وإحكام بنائها في كل أجزائها، وتجهيزها بكل ما هو من مستلزمات العصر على الوجه المشروع.
Details...
|