1711
البزاق في المسجد خطيئة وكفارتها دفنها
Spitting in the mosque is a sin and its expiation is to bury it
عن أنس رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : «البُزَاق في المسجد خَطيئة، وَكَفَّارَتُهَا دَفْنُها».
Anas ibn Mālik (may Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) said: "Spitting in the mosque is a sin and its expiation is to bury it.”
صحيح - (
رواه البخاري ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari]
البزاق -وفي رواية: (البُصاق)- على أرضية المسجد أو جدرَانه ذَنْب وإثم، يستحق فاعله عقوبة الله تعالى ، فلا يجوز للمسلم بحال من الأحوال أن يَبصق في المسجد؛ لأن فيه إهانة لبيوت الله وتلويثها وتَقْذِيرها، بل الواجب صَوْنها من كل ما يُنجسها ويُقَذِّرها؛ لأن ذلك من تعظيم شعائر الله تعالى ، قال تعالى: (وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ) [الحج: 30]، أما إذا بَصق في ثوبه أو شماغه أو منديله فلا شيء عليه؛ لانتفاء العلة.
والبُصاق إذا وقع خطأً من غير إرادة فهو خطيئة معفو عن إثمها، وليس المعنى أن يتعمد البصق في المسجد ثم يقوم بدفنها؛ لأن النبي صلى الله عليه وسلم جعل مجرد البصاق في المسجد خطيئة، ويؤيد هذا التقييد: ما جاء في البخاري (414)، ومسلم (548): "من أنَّه صلى الله عليه وسلم رأى نخامة في جدار المسجد، فشَقَّ عليه، فقام فَحكه بيده".
ومن بَصق في المسجد من غير قَصد منه، وأراد أن يعفو الله عنه ويمحو عنه سيئته هذه؛ فليبادر إلى إزالتها من المسجد، بِدفنها إن كان المسجد من حَصباء، أما إذا كان المسجد مفروشا؛ فإن كفارتها فركها حتى تزول، أما إذا بقيت فإنها خطيئة يأثم بها ما بقيت، وقد ورد عن أبي ذر رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: (عُرضت عليَّ أعمال أمَّتي حَسَنُهَا وَسَيِّئُهَا، فوَجَدْت في مَحَاسن أعمالها الْأَذَى يُماط عن الطريق، ووجدت في مَسَاوِي أعمالها النُّخاعة تكون في المسجد لا تُدفن) رواه مسلم.
Spitting on the floor of the mosque or on its walls is a sin, and the person who does it deserves the punishment of Allah, the Exalted. It is not permissible for a Muslim to spit in the mosque, no matter what the circumstances are. It is disrespectful to the House of Allah, and it makes it dirty. We are ordered to keep the mosque clean and to treat it with respect. Allah says in the Qur’an: {And whoever honors the sacred ordinances of Allah - it is best for him in the sight of his Lord} [Sūrat al-Hajj: 30]. There is no harm in spitting in one’s garment, turban, or in a tissue, as the prohibition does not address them. If someone were to spit on the floor of the mosque by mistake, he would not be held accountable for this and his sin would be forgiven. It does not mean that one can spit on the floor intentionally then bury it with dirt. This is because the Messenger (may Allah's peace and blessings be upon him) stated that merely spitting in the mosque is a sin. This explanation of the Hadīth is further strengthened by the Hadīth in Bukhāri and Muslim in which the Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings upon him) "saw mucus on the wall of the mosque, so he stood up and scratched it off with his hand.” If anyone spits on the floor of the mosque accidentally without intending to do so and wants Allah to forgive him, he should quickly remove it by burying it if the floor is made of dirt. If, however, there is carpet on the floor of the mosque, he should wipe it off until it is no longer visible. If, however, he is unable to remove it, he will be sinful. Abu Dharr reported that the Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) said: "I was shown the actions of my nation, both good and bad, and I found one of their good deeds is removing harmful things from the road. I found one of the bad deeds is spit in the mosque that is not buried." [Muslim]
أن البُصاق في المسجد خطيئة ولو أراد دَفنها؛ لأن النبي -صلى الله عليه وسلم- وصفها بأنها خطيئة، ثم ذَكَر كفارتها، ومن المعلوم أنه لا يجوز للمسلم أن يفعل المعصية ثم يكفّرها، لكن الكَفارة تكون إذا وقعت الخطيئة دون قصد، أما إذا فُعلت الخطيئة بنية التَّكفير فهذا لا يجوز، وإن كان الواجب عليه دفْنُها.
أن المعصية ولو كانت صغيرة تُسمى خطيئة؛ لأن الخطأ: ما جانب الصَّواب، ومعلوم أن المعصية وإن قلَّت تُجانب الصواب.
وجوب العِنَاية بالمساجد وتنظيفها واحترامها، وتحريم الاستهانة بها.
أن البُصاق أو البُزاق طاهر؛ لأن النبي -صلى الله عليه وسلم- أمر بدفنها ولم يأمر بغسلها، كما قال في بول الأعرابي: (أريقوا على بوله سَجْلا من ماء).
أن مسجد النبي -صلى الله عليه وسلم- كان مَفروشا بالحَصْبَاء، ويؤيده قوله -صلى الله عليه وسلم-: (مَنْ مَسَّ الحصا فقد لغَا).
Details...
|