Hadeeth

Back to Index...

1541 الغسل يوم الجمعة واجب على كل محتلم، وأن يستن، وأن يمس طيبا إن وجد
Taking a bath on Friday is obligatory for every pubescent male Muslim, and (also) cleaning the teeth with the tooth-stick, and applying perfume if available

عن عمرو بن سليم الأنصاري قال: أشهد على أبي سعيد قال: أشهد على رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «الغُسْل يوم الجمعة واجِب على كل مُحْتَلِمٍ، وأن يَسْتَنَّ، وأن يَمَسَّ طِيبًا إن وجَد».

‘Amr ibn Sulaym al-Ansāri reported: I testify that Abu Sa‘īd said: "I testify that the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) said: 'Taking a bath on Friday is obligatory for every pubescent male Muslim, and (also) cleaning the teeth with the tooth-stick, and applying perfume if available.'"

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

يقول أبو سعيد الخدري رضي الله عنه :" أشهد على رسول الله صلى الله عليه وسلم " أي أخبركم عن النبي صلى الله عليه وسلم خبراً أكيداً صادراً عن يقين وعلم قاطع، أنه صلى الله عليه وسلم قال: "الغسل يوم الجمعة واجب على كل محتلم" أي: الغسل يوم الجمعة متأكد على كل ذكر بالغ من المسلمين مطلقاً، جامع أو لم يجامع، أجنب أو لم يجنب، ويخرجه من الوجوب حديث سمرة بن جندب رضي الله عنه مرفوعا: "من توضأ يوم الجمعة فبها ونعمت، ومن اغتسل فهو أفضل"، أي: من اكتفى يوم الجمعة بالوضوء فقد أخذ بالرخصة، وأجزأه الوضوء، ونعمت الرخصة، ومن اغتسل، فالغسل أفضل؛ لأنه سنة مستحبة. قوله: "وأن يستن" أي: وأن يستاك، من الاستنان وهو الاستياك. وأما قوله: "وأن يمس طيباً إن وجد" فيعني: وأن يتطّيب بأي رائحة عطرية، والجملتان معطوفتان على الجملة الأولى.
Abu Sa‘īd al-Khudri (may Allah be pleased with him) said: "I testify that the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) said", meaning: I am reporting to you from the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) something that is sure and certain, and whose veracity is unquestionable. It is that he said: "Taking a bath on Friday is obligatory for every pubescent male Muslim", meaning: bathing on Friday is a confirmed duty for every male Muslim who has reached the age of puberty, whether he had sexual intercourse or not, and whether he was in the state of Janābah or not. There is another Hadīth, however, that makes bathing on Friday not obligatory. It is the Hadīth where Samurah ibn Jundub (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "Whoever performs ablution on Friday, then it is good and enough, and whoever takes a bath, that is better (for him)", meaning: whoever performs ablution only on Friday has chosen the concession, and it is acceptable and what an excellent concession it is! And whoever bathes, then bathing is better because it is a recommended act of Sunnah. "And applying perfume if available", meaning: let him use any type of perfume.

غسل الجمعة لا يجزئ قبل طلوع الفجر؛ لقوله: "يوم الجمعة". تأكد استحباب غُسل يوم الجمعة على كلِّ رجل بالغ، شريطة أن يكون قاصدا الجمعة. لما كان المقصود الأول من الاغتسال التَّنَظف والتَّجمل والتَّهيؤ لحضور هذا الجَمْع العظيم، كان من المُنَاسب الاغتسال قبلها لا بعدها، وهو وقتها الشرعي. أن النَّظافة وإزالة الروائح الكَريهة مطلوبة شرعا للمسلم خاصة عندما يَحضر الاجتماعات الدينية، كيوم الجمعة ويوم العيد وصلاة الجماعة، فالإسلام دِين النَّظافة والجَمال والآداب الطَّيبة الحَسنة. تعظَيمِ هذا اليوم الجَليل، ويكونُ تعظيمُهُ بشعور القَلب بذلك، وبالاستعدادِ للصلاةِ، واجتماعِهِ بالغُسلِ والطيب واللباسِ الحَسن، والتفرُّغِ للعِبَادة فيه. استحباب الاسْتِيَاك للجمعة، وأنه من الأمور المؤكدة. يُخص من الحديث المرأة إذا راحت للجمعة فإنه لا يجوز لها التَّطَيب؛ لدلالة السُّنة على ذلك.

Details...