933
كَلِمَتَانِ حَبِيبَتَانِ إلَى الرَّحْمَنِ، خَفِيفَتَانِ عَلَى اللِّسَانِ، ثَقِيلَتَانِ فِي الْمِيزَانِ: سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ
There are two phrases that are dear to the Most Merciful, light on the tongue, and heavy on the scale: Glory and Praise be to Allah, Glory be to Allah, the Great
عن أبي هريرة رضي الله عنه عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: "كَلِمَتَانِ خفيفتان على اللسان، ثقيلتان في الميزان، حبيبتان إلى الرحمن: سبحان الله وبحمده، سبحان الله العظيم".
Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him) reported that the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) said: “There are two phrases that are dear to the Most Merciful, light on the tongue, and heavy on the scale: Glory and Praise be to Allah, Glory be to Allah, the Great.”
صحيح - (
متفق عليه ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari and Muslim]
أخبر النبي صلى الله عليه وسلم في هذا الحديث أن ربنا الرحمن -تبارك وتعالى- يحب هاتين الكلمتين القليلات الحروف مع ثقلهما في الميزان: سبحان الله وبحمده، سبحان الله العظيم؛ لما تضمنتاه من تسبيح الله تعالى وتنزيهه عن النقائص وعما لا يليق بجلاله -تبارك وتعالى-، والتأكيد على هذا التنزيه بالوصف بالعظمة.
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) reported in this Hadīth that our Lord, the Most Merciful, Blessed and Exalted, loves these two phrases, which contain few words, yet are heavy on the scale of man's good deeds. These phrases are: "Glory and Praise be to Allah, Glory be to Allah, the Great". They have such a status because they include glorification of Allah, the Almighty, and His Exaltation above all defects and all that does not befit His Majesty, Blessed and Exalted. They also affirm such exaltation that is implied in describing Allah as the Great.
جواز استعمال السجع بشرط عدم التكلف.
فضل هاتين الكلمتين من ذكر الله -عز وجل-.
إثبات صفة المحبة لله -عزوجل- على الوجه اللائق بالله -تعالى-.
إثبات اسم الرحمن لله -عز وجل-.
الحث على هذا الذكر القليل الكلمات الكثير الحسنات.
أن الذكر يتفاضل، ويتبع ذلك تفاضل الأجور.
إثبات الميزان وأنه حق.
يستحب لمن رغّب غيره في عمل ما أن يذكر له شيئا من فوائده.
Saj‘ (assonance) is lawful provided that it is natural without affectation.
The superiority of these two words as a form of the remembrance of Allah Almighty:
Affirming the attribute of love to be one of Allah’s attributes in a way that befits Him.
Affirm
Details...
|