Hadeeth

Back to Index...

811 كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يجمع في السفر بين صلاة الظهر والعصر، إذا كان على ظَهْرِ سَيْرٍ، ويجمع بين المغرب والعشاء
When the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) was on a journey, he used to combine the Zhuhr and ‘Asr prayers, as long as he was continuing with his journey, and also used to combine the Maghrib and ‘Ishā' prayers

عن عَبْد اللَّهِ بْن عَبَّاس رضي الله عنهما قال: «كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يَجْمعُ في السَّفَر بين صلاة الظهر والعصر؛ إذا كان على ظَهْرِ سَيْرٍ، ويجمع بين المغرب والعشاء».

‘Abdullāh ibn ‘Abbās (may Allah be pleased with him) reported: When the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) was on a journey, he used to combine the Zhuhr and ‘Asr prayers, as long as he was continuing with his journey, and also used to combine the Maghrib and ‘Ishā' prayers.

صحيح - ( رواه البخاري ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari]

تمتاز شريعة نبينا محمد صلى الله عليه وسلم من بين سائر الشرائع السماوية بالسماحة واليسر وإزاحة كل حرج ومشقة عن المكلفين أو تخفيفهما، ومن هذه التخفيفات: الجمع في السفر بين الصلاتين المشتركتين في الوقت. فالأصل وجوب فعل كل صلاة في وقتها، لكن كان من عادة النبي صلى الله عليه وسلم إذا سافر وجدَّ به السير في سفره، الجمع بين الظهر والعصر: إما تقديماً، أو تأخيراً، والجمع بين المغرب والعشاء: إما تقديماً أو تأخيراً، يراعى في ذلك الأرفق به وبمن معه من المسافرين، فيكون سفره سبباً في جمعه الصلاتين، في وقت إحداهما؛ لأن الوقت صار وقتاً للصلاتين كلتيهما؛ ولأن السفر موطن مشقة في النزول والسير، ولأن رخصة الجمع ما جعلت إلا للتسهيل فيه.
The Shariah of our Prophet Muhammad (may Allah's peace and blessings be upon him) is distinguished from the other divinely-revealed religions by its tolerance, ease, and the removal or alleviation of all aspects of difficulty and hardships from those competent for religious duties. One of the alleviating aspects is the combining of two prayers that occur within the same range of time. In principle, these prayers should be prayed each in their own specified time. However, it was the custom of the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) when he went on a journey to combine the Zhuhr and ‘Asr prayers, either praying them in the time of the Zhuhr prayer or in the time of the ‘Asr prayer. He would also combine the Maghrib and ‘Ishā' prayers, either praying them during the time of the Maghrib prayer or the time of the ‘Ishā' prayer. He would take into consideration what was easier for him and the people who were accompanying him on his journey. So his journey was a reason for combining the prayers during the time of one of them, because the time becomes the time for both prayers. Travel involves a lot of hardship, either in stopping or in proceeding with the journey, so the concession of combining the prayers was only legislated to make matters easy during travel.

جواز الجمع لأجل السفر وهناك أعذار غير السفر تبيح الجمع، منها: المطر، والمرض، والاستحاضة، وهو نوع من المرض. عند جمهور العلماء، أن ترك الجمع أفضل من الجمع، إلا في جَمْعَيْ عرفة ومزدلفة، لما في ذلك من المصلحة. أنَّ السفر الذي يباح فيه الجمع وكذلك القصر، هو ما لا يزيد عن أربعة أيام، وتبعد 80 كيلًا. أن جواز الجمع يختص بالظهر مع العصر، والمغرب مع العشاء، وأما الفجر فلا تجمع إلى غيرها. ظاهره يدل على الجمع إذا كان سائرا في السفر، لولا ورود غيره من الأحاديث تدل على الجمع حال النزول. جواز جمع التقديم والتأخير بين الصلاتين. يسر الشريعة الإسلامية.

Details...