Hadeeth

Back to Index...

225 رَمَقْتُ الصلاة مع محمد صلى الله عليه وسلم فوجدت قيامه، فَرَكْعَتَهُ، فاعتداله بعد ركوعه، فسجدته، فَجِلْسَتَهُ بين السجدتين، فسجدته، فَجِلْسَتَهُ ما بين التسليم والانصراف: قريبا من السَّوَاء
I watched the prayer of Muhammad (may Allah's peace and blessings be upon him) and found his standing, his bowing, standing after bowing, prostration, sitting between the two prostrations, prostration, and sitting between Taslīm (end of the prayer) and going away nearly equal to one another

عن الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ رضي الله عنهما قال: «رَمَقْتُ الصلاة مع محمد صلى الله عليه وسلم فوجدت قيامه، فَرَكْعَتَهُ، فاعتداله بعد ركوعه، فسجدته، فَجِلْسَتَهُ بين السجدتين، فسجدته، فَجِلْسَتَهُ ما بين التسليم والانصراف: قريبا من السَّوَاء». وفي رواية: «ما خلا القيام والقعود، قريبا من السَّوَاءِ».

Al-Barā' ibn ‘Āzib (may Allah be pleased with him) reported: I watched the prayer of Muhammad (may Allah's peace and blessings be upon him) and found his standing, his bowing, standing after bowing, prostration, sitting between the two prostrations, prostration, and sitting between Taslīm and going away, nearly equal to one another.' Another narration reads: ''Except the standing and the sitting, (other postures) were nearly equal.”

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

يصف البراء بن عازب رضي الله عنهما صلاة النبي صلى الله عليه وسلم حيث كان يراقبه بتأمل ليعرف كيف يصلي فيتابعه، فذكر أنها متقاربة متناسبة، فإن قيامه للقراءة، وجلوسه للتشهد، يكونان مناسبين للركوع والاعتدال والسجود فلا يطوَّل القيام مثلاً، ويخفف الركوع، أو يطيل السجود، ثم يخفف القيام، أو الجلوس بل كل ركن يجعله مناسبًا للركن الآخر، وليس معناه: أن القيام والجلوس للتشهد، بقدر الركوع والسجود، وإنما معناه أنه لا يخفف واحدًا ويثقل الآخر.
Al-Barā ibn ‘Āzib (may Allah be pleased with him) describes the Prophet's prayer as he watched him closely to learn how he prayed and follow his example. He mentioned that all the Prophet's postures were in proportion. So, his standing for recitation and sitting for the Tashahhud were proportional to bowing, standing up after bowing, and prostration. He would not prolong his standing and shorten his bowing, nor would he prolong his prostration and shorten his standing. Rather, he would keep each posture commensurate with others. This does not mean that his standing and sitting for Tashahhud were exactly equal in length to his bowing and prostration. It means that he would not shorten one and prolong the other.

الأفضل أن يكون الركوع والاعتدال منه،والسجود والاعتدال منه متساوية المقادير، فلا يطيل المصلي بعضها على بعض. الأفضل أن يكون القيام للقراءة والجلوس للتشهد الأخير، أطول من غيرهما. أن تكون الصلاة في جملتها متناسبة، فيكون طول القراءة مناسبًا مثلًا للركوع والسجود. ثبوت الطمأنينة في الاعتدال من الركوع والسجود، خلافا للمتلاعبين في صلاتهم ممن لا يقيمون أصلابهم في هذين الركنين. الرفع من الركوع ليس ركنا صغيرا، فإن الذكر المشروع في الاعتدال من الركوع أطول من الذكر المشروع في الركوع. حرص الصحابة على الإحاطة بكيفية صلاة النبي -صلى الله عليه وسلم- ليتبعوه فيها وينقلوها إلى الأمة. مشروعية جلوس الإمام بين التسليم والانصراف بقدر الركوع أو السجود.

Details...