2141
من كذب علي متعمدًا فليتبوأ مقعده من النار
Whoever tells lies about me intentionally should take his seat in Hellfire
عن أبي هريرة، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «من كذب علي متعمدا فليتبوأ مقعده من النار».
Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him) reported: The Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him) said: "Whoever tells lies about me intentionally should take his seat in Hellfire."
صحيح - (
متفق عليه ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari and Muslim]
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: مَن كذب عليَّ مُتعمِّدًا، أي: كذب على النبي صلى الله عليه وسلم بقولِ ما لم يَقُلْه أو يفعَلْه، وهو مُتَعَمِّد وقاصد للكذب، وأمّا غير المتعمِّد كالسّاهي والنّاسي والمخطئ فقد أجمع العلماء على أنّه لا إثم عليه.
وقوله عليه الصَّلاة والسَّلام: فليتبوأ مقعده مِن النار، أي: فليتَّخِذ منزلًا مِن النار، فإنّها مقرّه ومسكنه، والأمر في (فليتبوأ) أمر تهديد، أو هو دعاء على معنى: بَوَّأه اللهُ تعالى، ذلك لأنّ الكذب على النبي صلى الله عليه وسلم يترتَّب عليه تبديل الدِّين، وإبطال الشَّرع، ونسبة ما لم يقله ولم يفعله إلى المقام الشَّريف الذي قوله حجَّة وفِعْله معصوم، فلا يجوز أن ينسب للنبي صلى الله عليه وسلم حديثًا قبل التأكد من ثبوته، أو أن يبين للناس أنه ليس بثابت لتحذيرهم منه..
The Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him) states in this Hadīth that whoever tells a lie about him - namely, falsely attributing to him any statement or action. "Intentionally": He lies purposefully. But if he does so unintentionally, due to forgetfulness or mistake, he incurs no sin, as unanimously agreed by the scholars. "Should take his seat in Hellfire": He should occupy a place in Hellfire, which will be his abode and place of residence. "Should take his seat" was said as a warning or a supplication meaning: May Allah give him a seat. This is because telling lies about the Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him) leads to changes to the religion and annulment of Shar‘i rulings, and it is false attribution of words and deeds to the noble Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him) whose statements are strong arguments and his deeds are infallible. So, it is not permissible to ascribe a Hadīth to him before verifying its authenticity or without clarifying to people that it is not authentic to warn them about it.
الكذب على النبي -عليه الصلاة والسلام- ليس كالكذب على سائر الناس، وأعظم من ذلك الكذب على الله.
التثبت من أحاديث النبي صلى الله عليه وسلم والتأكد من صحتها لكي لا ينسب إلى النبي صلى الله عليه وسلم ما ليس بصحيح.
الكذب على النبي صلى الله عليه وسلم بالقصد والعمد سبب لدخول النار.
الكاذِب ناسيًا أو ساهيًا أو مخطِئًا أو غير ذلك لا يدخل في هذا الوعيد، مع أنه لا يجوز أن ينسب للنبي صلى الله عليه وسلم حديثًا قبل التأكد من ثبوته.
Telling lies about the Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him) is not like telling lies about ordinary people. And worse than that is telling lies about Allah Almighty.
We should ascertain the Prophet's Hadīths and verify their authenticity
Details...
|