2109
حق الله على العباد أن يعبدوه ولا يشركوا به شيئًا
The right of Allah upon His servants is that they worship Him and associate none with Him
عَنْ مُعَاذٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: كُنْتُ رِدْفَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى حِمَارٍ يُقَالُ لَهُ عُفَيْرٌ، فَقَالَ: «يَا مُعَاذُ، هَلْ تَدْرِي حَقَّ اللَّهِ عَلَى عِبَادِهِ، وَمَا حَقُّ العِبَادِ عَلَى اللَّهِ؟»، قُلْتُ: اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ، قَالَ: «فَإِنَّ حَقَّ اللَّهِ عَلَى العِبَادِ أَنْ يَعْبُدُوهُ وَلا يُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا، وَحَقَّ العِبَادِ عَلَى اللَّهِ أَنْ لا يُعَذِّبَ مَنْ لا يُشْرِكُ بِهِ شَيْئًا»، فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ أَفَلاَ أُبَشِّرُ بِهِ النَّاسَ؟ قَالَ: «لا تُبَشِّرْهُمْ، فَيَتَّكِلُوا».
Mu‘ādh (may Allah be pleased with him) reported: I was riding behind the Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him) on a donkey called ‘Ufayr. The Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him) asked: "O Mu‘ādh, do you know what Allah's right upon His servants is, and what the right of His servants upon Him is?" I replied: "Allah and His Messenger know best." He said: "Allah's right upon His servants is that they should worship Him and associate no partners with Him. And the right of the servants upon Allah is that He should not punish whoever associates no partners with Him." I said: "O Messenger of Allah, should I not inform the people of this good news?" He said: "Do not inform them of it, lest they depend on it solely."
صحيح - (
متفق عليه ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari and Muslim]
قال معاذ بن جبل رضي الله عنه: كنت راكبًا خلف النبي صلى الله عليه وسلم على حمار اسمه عُفير، فقال النبي صلى الله عليه وسلم: يا معاذ هل تعلم ما حق الله على عباده؟ أي ما أوجبه عليهم وألزمهم به، وما حق العباد على الله؟ أي ما وعدهم به من الثواب والجزاء، ووعده الصدق، وقوله الحق، وهو سبحانه يوجب على نفسه ما شاء كرمًا وتفضلًا، فقال معاذ: الله ورسوله أعلم، قال عليه الصلاة والسلام: إن حق الله على العباد أن يعبدوه وحده ولا يشركوا به شيئًا، وأما حق العباد على الله هو أن لا يُعذب الموحدين الذين لا يشركون به شيئًا، وهذا من فضل الله ورحمته بعباده، فقال معاذ: يا رسول الله، ألا أبشر الناس بهذا الخبر السار وأن الله تعالى سيدخل الجنة كل من مات لا يشرك به شيئًا؟ فقال عليه الصلاة والسلام: لا تبشرهم، فيمتنعوا عن العمل، ويتركونه؛ اعتمادًا على هذه الكلمة، فاتركهم يجتهدوا في العمل.
Mu‘ādh ibn Jabal (may Allah be pleased with him) reported: I was riding behind the Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him) on a donkey called ‘Ufayr. He said: O Mu‘ādh, do you know what the right of Allah upon His servants is? That is what He has ordained and made due upon them. And what the right of the servants upon Allah is? That is the reward and recompense He has promised them, and His promise is true. He, Exalted be He, ordains whatever He wishes upon Himself, out of His grace and bounty. Thereupon, Mu‘ādh said: Allah and His Messenger know best. So, the Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him) said: The right of Allah upon His servants is that they should worship Him alone and ascribe no partners with Him. And the right of the servants upon Allah is that He should not punish those who believe in His oneness and associate no partners with Him - out of Allah's grace and mercy toward His servants. Thereupon, Mu‘ādh asked: O Messenger of Allah, should I convey this good news to people and tell them that Allah will admit into Paradise everyone who dies while associating no partners with Him? The Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him) instructed him not to tell them, lest they would cease to work and would depend solely on this statement; so, he should let them do good deeds and work hard.
بيان حقّ الله تعالى الذي أوجبه على عباده، وهو أن يعبدوه، ولا يشركوا به شيئًا.
بيان حقّ العباد على الله تعالى الذي أوجبه على نفسه فضلًا منه ونعمةً، وهو أن يدخلهم الجَنَّة، ولا يعذبهم.
أن ذلك حق عليه ووجب بحكم وعده الصدق وقوله الحق الذي لا يجوز عليه الكذب في الخبر ولا الخُلف في الوعد.
جواز ركوب اثنين على دابّة إذا كانت تُطيق ذلك.
بيان تواضع النبي صلى الله عليه وسلم، حيث كان يُردف أصحابه، ولا يتكبّر عليهم.
بيان فضل معاذ رضي الله عنه، وحسن أدبه في القول، وفي العلم، بِردّه لِمَا لَمْ يُحطْ بحقيقته إلى علم الله تعالى، وعلم رسوله صلى الله عليه وسلم، وقرب مَنْزِلته من النبي صلى الله عليه وسلم.
مشروعيّة سؤال الشيخ تلميذه عن الحكم؛ ليختبر ما عنده من العلم، ويُبَيِّن له ما يُشْكِلُ عليه منه.
فيه بشارة عظيمة للموحّدين الذين لا يشركون بالله تعالى شيئًا، حيث وعدهم الله تعالى الذي لا يخلف وعده ألا يعذّبهم، بل يُكرمهم بدخول الجَنَّة.
جواز تسمية الدواب بأسماء تخصها غير أسماء أجناسها.
إخراج السؤال بصيغة الاستفهام يكون أوقع في النفس وأبلغ في فهم المتعلّم.
حسن إرشاد النبي صلى الله عليه وسلم وتعليمه.
The Hadīth demonstrates the right of Allah Almighty upon His servants, and that is worshiping Him and associating no partners with Him.
It shows the right of people upon Allah Almighty, which He has ordained upon Himself, out of His grace and benevolence;
Details...
|