Hadeeth

Back to Index...

1906 لا نكاح إلا بولي
There is no marriage except with a guardian

عن أبي موسى الأشعري رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «لا نِكاح إلا بِوَلِيّ».

Abu Mūsa al-Ash‘ari (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "There is no marriage except with a guardian."

صحيح - ( رواه أبو داود والترمذي وابن ماجه والدارمي وأحمد ). Sahih/Authentic. [Ibn Maajah]

دل الحديث على اعتبار الولي في عقد النكاح وأنه شرط لصحته، فلا يصح النكاح إلاَّ بولي، يتولى عقد النكاح، ويشترط في الولي: التكليف، والذكورية، والرشد في معرفة مصالح النكاح، واتفاق الدين بين الولي والمولى عليها، فمن لم يتَّصف بهذه الصفات فليس أهلاً للولاية في عقد النكاح، فإن تعسر فوليها السلطان.
The Hadīth indicates that a guardian is considered in a marriage contract, and his presence is a condition for the validity of marriage. Therefore, a marriage is not valid except with the presence of a guardian. It is a condition that the guardian must be a legally responsible person, who must be male, and he must be reasonable so as to know the benefits of marriage. The guardian and the woman under his guardianship must be of the same religion. A person who does not possess these qualities is not qualified to be a guardian in marriage. If a guardian is not available, then the ruler (or his representative) will be the guardian.

وجود الولي شرط في صحة النكاح. الولي هو أقرب الرجال إلى المرأة، فلا يزوجها ولي بعيد مع وجود أقرب منه. فساد النكاح بدون ولي، ويعتبر نكاحًا غير شرعيّ ويجب فسخه عند الحاكم أو بطلاق شرعي. إذا لم يوجد للمرأة وليٌّ من أقاربها أو مواليها، فوليها الإِمام أو نائبه، فإنَّ السلطان ولي من لا ولي له. لا بد أن يكون الولي ذا رشد؛ لأنه لا يمكن أن تتحقق المصلحة للمرأة إلا إذا كان الولي رشيدًا.
A guardian is required for the validity of marriage. The guardian is the closest man to a woman. No distant guardian can marry her off while a closer guardian is available. Marriage without a guardian is invalid and contrary to Shariah, and it should be a

Details...