Hadeeth

Back to Index...

1737 أن النبي صلى الله عليه وسلم كان لا يقنت إلا إذا دعا لقوم، أو دعا على قوم
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) did not say the Qunūt but he would pray for welfare of a people or doom of others

عن أنس بن مالك رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم : كان لا يقنت إلا إذا دعا لقوم، أو دعا على قوم.

Anas ibn Mālik (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) did not say the Qunūt but he would pray for welfare of a people or doom of others.

صحيح - ( رواه ابن خزيمة ). Sahih/Authentic. [Ibn Khuzaymah]

يبين الحديث الشريف المواطن التي كان يقنت فيها النبي صلى الله عليه وسلم وهي إما حال الدعاء لقوم، أو حال الدعاء على قوم، وبهذا يتبين مشروعية القنوت في النوازل، ولم يرد في الصلاة المكتوبة قنوت غيره، وهو مخصوص بأيام الوقائع والنوازل؛ لأنَّ النبي صلى الله عليه وسلم كان لا يقنت إلاَّ إذا دعا لقوم مسلمين، أو دعا على الكافرين، وهذا القنوت لا يختص بصلاة دون صلاة، بل ينبغي الإتيان به في جميع الصلوات.
This noble Hadīth shows the cases in which the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) used to say the Qunūt. He used to do it either when making supplication for some people or make supplication against some people. This confirms the permissibility of saying the Qunūt during disasters or calamities. There is no text proving that Qunūt has been made in obligatory prayers except at times of disasters and calamities. This is because the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) did not say the Qunūt except he would supplicate for welfare of a Muslim people or supplicate for destruction of the disbelievers. This type of Qunūt is not specific for a certain prayer; rather, one should do it during all the prayers.

القنوت هنا: هو الدعاء بعد الركوع من الركعة الأخيرة في الصلوات الخمس، والوتر. مشروعية القنوت في النوازل. المقصود بالنوازل التي يشرع فيها الدعاء في الصلوات هو ما كان متعلقا بعموم المسلمين، كاعتداء الكفار على المسلمين، والدعاء للأسرى وحال المجاعات، وانتشار الأوبئة وغيرها. أجمع العلماء على أنَّ فعل قنوت النوازل أو تركه لا يبطل الصلاة، وإنَّما الخلاف في استحباب تركه، أو التفصيل في ذلك والصواب استحبابه.

Details...