1245
وَكَّلَ الله بالرحم ملكًا، فيقول: أي رب نطفة، أي رب علقة، أي رب مضغة، فإذا أراد الله أن يقضي خلقها، قال: أي رب، أذكر أم أنثى، أشقي أم سعيد، فما الرزق؟ فما الأجل؟ فيكتب كذلك في بطن أمه
Allah has appointed an angel in charge of the womb, and the angel says: O Lord, (it is) a sperm drop! O Lord, (it is now ) a clot! O Lord, (it is now) a piece of flesh. Then, when Allah wills to complete its creation, the angel asks: O Lord, (will it be) a male or female? Wretched (an evil doer) or blessed (doer of good)? How much will his provisions be? How long will he live? All that is written while the fetus is still in his mother's womb
عن أنس بن مالك رضي الله عنه مرفوعاً: «وكَّلَ اللهُ بالرَّحِم مَلَكًا، فيقول: أيْ ربِّ نُطْفة، أيْ ربِّ عَلَقة، أيْ ربِّ مُضْغة، فإذا أراد اللهُ أن يقضيَ خَلْقَها، قال: أيْ ربِّ، أذكرٌ أم أنثى، أشقيٌّ أم سعيدٌ، فما الرزق؟ فما الأَجَل؟ فيكتب كذلك في بطن أُمِّه».
Anas ibn Mālik (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "Allah has appointed an angel in charge of the womb, and the angel says: 'O Lord, (it is) a sperm drop! O Lord, (it is now ) a clot! O Lord, (it is now) a piece of flesh.' Then, when Allah wills to complete its creation, the angel asks: 'O Lord, (will it be) a male or female? Wretched (an evil doer) or blessed (doer of good)? How much will his provisions be? How long will he live?' All that is written while the fetus is still in his mother's womb."
صحيح - (
متفق عليه ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari and Muslim]
يقول النبي صلى الله عليه وسلم : «إن الله تعالى وكّل بالرحم ملكًا» أي: إن الله تعالى جعل ملَكا من الملائكة قائمًا بأمر الرحم، وهو المكان الذي ينشأ فيه الولد في بطن أمه، فيقول: «أي ربّ نطفة» أي: يا رب هذه نطفة، والنطفة هي ماء الرجل، ومثله ما بعده من قوله: «أي ربّ علقة» أي: يا رب هذه علقة والعلقة: هي الدم الغليظ، ثم يقول: «أي ربّ مضغة» أي: يا رب هذه مضغة، والمضغة: قطعة من لحم، وقد بُيِّن في رواية أخرى أن مدة كل واحد من هذه الأطوار أربعين يومًا، ثم قال صلى الله عليه وسلم : «فإذا أراد الله أن يقضي خلقها» أي المضغة لأنها آخر الأطوار، والمراد بالقضاء إمضاء خلقها وذلك بنفخ الروح فيها كما بينته رواية أخرى وذلك بعد مائة وعشرين يومًا، قال الملك: «أي رب أذكر أم أنثى» أي يارب هل هو ذكر فأكتبه أم أنثى؟ «أشقي أم سعيد» أي: أهو شقي من أهل النار فأكتبه، أو سعيد من أهل الجنة فأكتبه كذلك؟ «فما الرزق» أي: قليل أو كثير، وما مقداره؟ «فما الأجل»أي: فما عمره؟ طويل أم قصير؟ «فيكتب كذلك في بطن أمه» أي: فيكتب ما ذكر كما أمره الله به حال كون الولد في بطن أمه.
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) says, "Allah has appointed an angel in charge of the womb", i.e. Allah, the Almighty, has assigned an angel to be in charge of the womb, which is the place where a child is created inside his mother. "And the angel says: 'O Lord, (it is) a sperm drop!", i.e. O Lord, this is a sperm drop, which is the man's semen. The same applies to the next statement: "O Lord, (it is now ) a clot!", i.e. O Lord, this is a clot; which is thick blood stuck together. Then he says, "O Lord, (it is now) a piece of flesh", i.e. O Lord, this is a piece of flesh. It was explained in another narration that each of these development stages in the womb takes forty days. Then the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "Then, when Allah wills to complete its creation", i.e. the small piece of flesh because it is the last stage of development, and completing its creation is by blowing the soul into it after 120 days, as mentioned in another narration. Then the angel says: "O Lord, (will it be) a male or female?", i.e. so I can write it down. "Wretched or blessed?", i.e. is it a wretched one from the inhabitants of Hellfire, then I will write it down, or a happy one from the inhabitants of Paradise then I will write it down. "How much will his provisions be?", i.e. will it be little or abundant? "How long will he live?", i.e. will he have a long or short life? "All that is written while the fetus is still in his mother's womb", i.e. the angel will write down everything mentioned just as Allah orders him, while the fetus is still in its mother's womb.
قد علم الله أحوال خلقه قبل أن يخلقهم، ووقَّت آجالهم، وأرزاقهم، وسبق علمه فيهم بالسعادة، أو الشقاء، وهذا مذهب أئمة أهل السنة.
في هذا الحديث رد لقول القدرية واعتقادهم أن العبد يخلق أفعاله كلها من الطاعات والمعاصي.
بيان أطوار خلق الإنسان في بطن أمِّه.
أنَّ من الملائكة مَن هو موَكَّل بالأرحام.
الإيمان بالقدر، وأنَّه سبق في كلِّ ما هو كائن.
أنَّ مَن كُتب شقيًّا لا يُعلم حاله في الدنيا، وكذا عكسه.
أن الأمور المسؤول عنها في الحديث من علم الغيب الذي لا يعلمه أحد من الخلق حتى الملائكة؛ ولذلك يسأل الملك في كل مرحلة: أي رب، كذا أو كذا؟
Details...
|