Hadeeth

Back to Index...

941 مَنْ قَالَ: سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ في يوم مِائَةَ مَرَّةٍ حُطَّتْ عَنْهُ خَطَايَاهُ وَإِنْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ
Whoever says "Glory be to Allah and praise be to Him" one hundred times, his sins will be unloaded from him, even if they were as much as the foam of the sea

عن أبي هريرة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «مَنْ قَالَ: سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ في يومٍ مِائَةَ مَرَّةٍ حُطَّتْ عَنْهُ خَطَايَاهُ وَإِنْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ».

Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him) narrated directly from the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) that he said: “Whoever says "Glory be to Allah and praise be to Him" one hundred times, his sins will be unloaded from him, even if they were as much as the foam of the sea.”

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

في الحديث دليل على فضل هذا الذكر المشتمل على التسبيح بهذه الصيغة، وأن من أتى بذلك فإن الله يمحو خطاياه مهما بلغت من الكثرة ولو كانت مثل رغوة البحر في الكثرة، فضل من الله لعباده الذاكرين. وهو من أذكار الصبح لما في هذا الحديث: "في يوم"، ومن أذكار المساء أيضًا، لحديث أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : "من قال: حين يصبح وحين يمسي: سبحان الله وبحمده، مائة مرة، لم يأت أحد يوم القيامة، بأفضل مما جاء به، إلا أحد قال مثل ما قال أو زاد عليه" رواه مسلم.
The Hadīth indicates the merit of remembering Allah with glorification,” meaning: saying “Glory be to Allah and praise be to Him”. Whoever says it one hundred times, Allah wipes his sins away, regardless of their excessive amount, even if they were as much as the foam on the sea. This is a blessing from Allah to His servants who mention Him often. This is of the supplications of the morning and the evening as affirmed in this Hadīth and other Hadīths.

فضل هذا الذكر المشتمل على تسبيح الله، وتنزيهه عما لا يليق به من النقائص والعيوب. ظاهر الحديث أن هذا الأجر يحصل لمن قالها في اليوم سواء أقالها متوالية أم متفرقة، أم بعضها في النهار وبعضها الآخر في الليل. في قوله: (من قال...) رد على من قال العبد مجبور على فعله ولا اختيار له.
The Hadīth shows the excellence of this Dhikr that includes glorification of Allah and exalting Him above all faults and defects that do not befit Him. The apparent meaning of the Hadīth suggests that the reward goes to anyone who says them, whether conse

Details...