Hadeeth

Back to Index...

884 مَنْ نَامَ عَنْ حِزْبِهِ مِنَ الليلِ، أو عَنْ شَيْءٍ مِنه، فَقَرَأَهُ ما بَيْنَ صَلَاةِ الفَجْرِ وَصَلَاةِ الظُّهْرِ، كُتِبَ لهُ كَأَنَّمَا قَرَأَهُ مِنَ الليلِ
Whoever sleeps and fails to recite his nightly portion, or part of it, and then recites it between the Fajr prayer and the Zhuhr prayer, it will be recorded for him as if he recited it during the night

عن عمر بن الخطاب رضي الله عنه مرفوعًا: «مَنْ نَامَ عَنْ حِزْبِهِ مِنَ الليلِ، أو عَنْ شَيْءٍ مِنه، فَقَرَأَهُ ما بَيْنَ صَلَاةِ الفَجْرِ وَصَلَاةِ الظُّهْرِ، كُتِبَ لهُ كَأَنَّمَا قَرَأَهُ مِنَ الليلِ».

‘Umar ibn al-Khattāb (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "Whoever sleeps and fails to recite his nightly portion, or part of it, and then recites it between the Fajr prayer and the Zhuhr prayer, it will be recorded for him as if he recited it during the night."

صحيح - ( رواه مسلم ). Sahih/Authentic. [Muslim]

الحزب معناه الجزء من الشيء، ومنه أحزاب القرآن، فإذا كان للإنسان صلاة يصليها في الليل؛ ولكنه نام عنها، أو عن شيء منها فقضاها فيما بين صلاة الفجر وصلاة الظهر؛ فكأنما صلاه في ليلته، ولكن إذا كان يوتر في الليل؛ فإنه إذا قضاه في النهار لا يوتر، ولكنه يشفع الوتر، أي يزيده ركعة، فإذا كان من عادته أن يوتر بثلاث ركعات فليقض أربعة، وإذا كان من عادته أن يوتر بخمس فليقض ستاً، وإذا كان من عادته أن يوتر بسبع فليقض ثماني وهكذا. ودليل ذلك حديث عائشة رضي الله عنها أن النبي صلى الله عليه وسلم كان إذا غلبه نوم أو وجع من الليل؛ صلى من النهار تنتي عشرة ركعة. وينبه على أن القضاء إنما يكون بعد شروق الشمس وارتفاعها قدر رمح لئلا يصلي في وقت النهي.
Hizb means part of something, like the Hizbs (parts) of the Qur’an. So if one is used to performing the (voluntary) prayer during the night, but he falls asleep and misses it completely or partially, and he then makes up for it between the Fajr prayer and the Zhuhr prayer, it will be as if he prayed it during that night. However, if one is used to perform Witr prayer at night, he must not perform it during the day in case he makes up for what he missed at night. Rather, he should add another Rak‘ah to the Witr. In other words, if he usually prays three Rak‘ahs as Witr, then he should make it four, or if he usually prays five, then let him make it six, and so on. The evidence for this is the Hadīth of ‘Ā’ishah (may Allah be pleased with her) who related that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) when he was overcome by sleep or pain during the night, would pray twelve Rak‘ahs during the day. It should be noted that making up (for the missed night prayer) should be done after the sun has risen and has reached the height of a spear's length in order to avoid praying during the time that this is forbidden.

المحافظة على الأوراد المشروعة، ومن فاته ورد بعذر فأسرع لأدائه في الوقت المذكور كان له ثوابه كاملا كما لو أدَّاه في وقته. النوم يعذر صاحبه ولا يعد من المقصرين؛ لأن التفريط في اليقظة.

Details...