860
من اغتسل يوم الْجمعَةِ غسل الجنابة، ثم راح في الساعة الأولى فكأنما قرّب بَدَنَة، ومن راح في الساعة الثانية فكأنما قرَّب بقرة
Whoever takes a bath on Friday, like the bath taken from sexual impurity, and then goes (to the mosque) on the first hour is like the one who offers a camel as a sacrifice; and whoever goes on the second hour is like the one who offers a cow as a sacrifice
عن أبي هُرَيْرة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «من اغتسل يوم الْجُمُعَةِ غسل الجنابة، ثم راح في الساعة الأولى فكأنما قرّب بَدَنَة، ومن راح في الساعة الثانية فكأنما قرَّب بقرة، ومن راح في الساعة الثالثة فكأنما قرَّب كَبْشا، ومن راح في الساعة الرابعة فكأنما قرَّب دَجَاجَةً، ومن راح في الساعة الخامسة فكأنما قرَّب بَيْضة، فإذا خرج الإمام حضرت الملائكة يستمعون الذِّكْرَ».
Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet, may Allah's peace and blessings be upon him said: "Whoever takes a bath on Friday, like the bath taken from sexual impurity, and then goes (to the mosque) on the first hour is like the one who offers a camel as a sacrifice (to attain the pleasure of Allah); and whoever goes on the second hour is like the one who offers a cow as a sacrifice. Whoever goes on the third hour is like the one who offers a horned ram as a sacrifice. Whoever goes on the fourth hour is like the one who offers a chicken as a sacrifice. Whoever goes on the fifth hour is like one who offers an egg as a sacrifice. When the Imām ascends the pulpit, the angels come in order to listen to the Dhikr.”
صحيح - (
متفق عليه ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari and Muslim]
يبين النبي صلى الله عليه وسلم فضل الاغتسال والتبكير إلى الجمعة، ودرجات الفضل في ذلك، فذكر أن من اغتسل يوم الجمعة قبل الذهاب إلى الصلاة، ثم ذهب إليها في الساعة الأولى، فله أجر من قرب بعيرًا ذبحه وتصدق به تقربًا إلى الله ومن راح بعده في الساعة الثانية فكأنما قرب -أي أهدى- بقرة.
ومن راح في الساعة الثالثة فكأنما قرب كبشاً ذا قرنين، وغالباً يكون أفضل الأكباش وأحسنها.
ومن راح في الساعة الرابعة فكأنما قرب دجاجة.
ومن راح في الساعة الخامسة، فكأنما قرب بيضة.
فإذا خرج الإمام للخطبة والصلاة؛ انصرفت الملائكة الموكلون بكتابة القادمين إلى سماع الذكر، فمن أتى بعد انصرافهم، لم يكتب من المقَرِّبين.
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) clarifies the virtue of bathing and going early to the Friday prayer, and the different levels of reward for this. He mentioned that the one who bathes for the Friday prayer before going to the mosque, and is present on the first hour will receive the reward as the one who slaughters a camel as a sacrifice for Allah. Whoever goes on the second hour is like the one who offers a cow to attain the pleasure of Allah; and he who goes on the third hour is like the one who offers a horned ram, which is normally the best type of rams, as a sacrifice.
Whoever goes on the fourth hour is like the one who offers a chicken; and whoever goes on the fifth hour is like the one who offers an egg. When the Imām comes to deliver the sermon and then lead the people in prayer, the angels who are in charge of writing down the names of those who came to listen to the sermon leave, so whoever comes after the angels leave, will not be written from amongst those who offer sacrifices for Allah.
فضل الغسل يوم الجمعة، وأن يكون قبل الذهاب إلى الصلاة.
فضل التبكير إليها من أول ساعات النهار.
الفضل المذكور في هذا الحديث مترتب على الاغتسال والتبكير جميعاً.
أن ترتيب الثواب، على المجيء إليها.
أن البدنة أفضل من البقرة في الهَدْي، وكذلك البقرة أفضل من الشاة.
أن الكبش الأقرن أفضل من غيره من سائر الغنم في الهَدْي والأضحية.
لايستهان بشيء من أعمال الخير والشر؛ لقوله: "من قرب بيضة".
تقسيم هذه الساعات الخمس من طلوع الشمس إلى دخول الإمام بنسبة متساوية، وذكر الصنعاني أن الساعة هنا لا يراد بها مقدار معين متفق عليه.
القادمون في ساعة من هذه الساعات الخمس، يتفاوتون في السبق أيضاً، فيختلف فضل قربانهم باختلاف صفاته.
مراتب الناس في الفضل بحسب أعمالهم {إنَّ أكرَمَكُمْ عِنْدَ الله أَتقاكُم}.
الهدي الذي يراد به النسك فيما يتعلق بالحج والإحرام لا يكون إلا من بهيمة الأنعام وهي الإبل والبقر والغنم، أما الدجاجة والبيضة وغير ذلك، فلا يجزئ في ذلك المقام؛ لأنه أراد في هذا الحديث مطلق الصدقة.
حضور الملائكة صلاة الجمعة واستماعهم للخطبة.
أن الملائكة على أبواب المساجد، يكتبون القادمين، الأول فالأول، في المجيء إلى صلاة الجمعة.
Details...
|