75
مَنْ حَمَلَ عَلَيْنَا السِّلاحَ فَلَيْسَ مِنَّا
Whoever carries weapons against us is not one of us.
عن أبي موسى الأشعري رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «مَنْ حَمَلَ عَلَيْنَا السِّلاحَ فَلَيْسَ مِنَّا».
Abu Mūsa al-Ash‘ari (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "Whoever carries weapons against us is not one of us."
صحيح - (
متفق عليه ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari and Muslim]
يبين النبي صلى الله عليه وسلم أن المؤمنين إخوة، يتألم بعضهم لألم بعضهم الآخر ويفرح لفرحه، وأن كلمتهم واحدة فهم يد على من عاداهم.
فيلزمهم الاجتماع والطاعة لإمامهم، وإعانته على من بغى وخرج عليه؛ لأن هذا الخارج شق عصا المسلمين، وحمل عليهم السلاح، وأخافهم فيجب قتاله، حتى يرجع ويفئ إلى أمر الله تعالى ؛ لأن الخارج عليهم والباغي عليهم، ليس في قلبه، لهم الرحمة الإنسانية، ولا المحبة الإسلامية، فهو خارج عن سبيلهم فليس منهم، فيجب قتاله وتأديبه.
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) clarifies that the believers are brothers and that they share feelings of pain as well as happiness. Their word is united, and they are one hand against their enemies.
Thus, it is incumbent upon them to be united, obey their leader, and aid him against those who transgress and seek to rebel against him. That is because those rebels break up the unity of Muslims, carry weapons against them, and scare them. Therefore, it is necessary to fight them until they return and comply with the command of Allah. In fact, the hearts of those who break up with the Muslim group and oppress them are devoid of humane mercy or love for their Muslim brothers. They do not belong to Muslims as they have quit their path. Hence, they should be fought and disciplined.
تحريم الخروج على الأئمة، وهم الحكام، ولو حصل منهم بعض المنكر، ما لم يصل إلى الكفر، فإن ما يترتب على الخروج عليهم من إزهاق الأرواح، وقتل الأبرياء، وإخافة المسلمين، وذهاب الأمن، واختلال الِنظام، أعظم من مفسدة بقائهم.
إذا كان الخروج محرما في حق الحكام الذين يفعلون بعض المنكرات، فكيف بحال المستقيمين العادلين؟.
تحريم إخافة المسلمين بالسلاح وغيره، ولو على وجه المزاح.
Rebellion against rulers is prohibited, even if they commit some evil acts so long as they are short of disbelief. Indeed, the consequences of revolting against them, such as the loss of life, the killing of innocent people, the intimidation of Muslims, t
Details...
|