Hadeeth

Back to Index...

719 يا عبادي، إني حرَّمتُ الظلمَ على نفسي وجعلتُه بينكم محرَّمًا فلا تَظَالموا، يا عبادي، كلكم ضالٌّ إلا من هديتُه فاستهدوني أهدكم
O My slaves, I have made oppression forbidden for Myself, and I have made it forbidden amongst you, so do not oppress one another. O My slaves, all of you are misguided except those whom I guide, so seek guidance from Me and I shall guide you

عن أبي ذر الغفاري رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم فيما يرويه عن ربه: «يا عبادي، إني حرَّمتُ الظلمَ على نفسي وجعلتُه بينكم محرَّمًا فلا تَظَالموا، يا عبادي، كلكم ضالٌّ إلا من هديتُه فاستهدوني أَهْدَكِم، يا عبادي، كلكم جائِعٌ إلا من أطعمته فاستطعموني أطعمكم، يا عبادي، كلكم عارٍ إلا من كسوتُه فاسْتَكْسُوني أَكْسُكُم، يا عبادي، إنكم تُخطئون بالليل والنهار وأنا أغفر الذنوبَ جميعًا فاستغفروني أغفرْ لكم، ياعبادي، إنكم لن تَبلغوا ضَرِّي فتَضُرُّونِي ولن تَبْلُغوا نَفْعِي فتَنْفَعُوني، يا عبادي، لو أن أولَكم وآخِرَكم وإنسَكم وجِنَّكم كانوا على أتْقَى قلبِ رجلٍ واحد منكم ما زاد ذلك في ملكي شيئًا، يا عبادي، لو أن أوَّلَكم وآخِرَكم وإنسَكم وجِنَّكم كانوا على أفْجَرِ قلب رجل واحد منكم ما نقص ذلك من ملكي شيئًا، يا عبادي، لو أن أولكم وآخركم وإنسكم وجنكم قاموا في صَعِيدٍ واحد فسألوني فأعطيت كلَّ واحدٍ مسألتَه ما نقص ذلك مما عندي إلا كما يَنْقُصُ المِخْيَطُ إذا أُدخل البحر، يا عبادي، إنما هي أعمالكم أُحْصِيها لكم ثم أُوَفِّيكُم إياها فمن وجد خيرًا فليحمد الله ومن وجد غير ذلك فلا يلومن إلا نفسه».

Abu Dharr al-Ghifāri (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said that Allah, the Almighty, said: "O My slaves, I have made oppression forbidden for Myself, and I have made it forbidden amongst you, so do not oppress one another. O My slaves, all of you are misguided except those whom I guide, so seek guidance from Me and I shall guide you. O My slaves, all of you are hungry except those whom I feed, so ask Me for food and I shall feed you. O My slaves, all of you are naked except those whom I clothe, so ask Me for clothes and I shall clothe you. O My slaves, you commit sins by night and by day and I forgive all sins, so ask Me for forgiveness and I shall forgive you. O My slaves, you can neither do Me any harm nor can you do Me any good. O My slaves, if the first and the last amongst you and all humans and Jinns were all as pious as the most pious heart of any individual amongst you, that would add nothing to My power and dominion. O My slaves, if the first and the last amongst you and all humans and Jinns were all as wicked as the most wicked heart of any individual amongst you, it would cause no loss to My power and dominion. O My slaves, if the first and the last amongst you and all humans and Jinn were all to stand together in one place and ask of Me, and I were to give everyone what he requested, then that would not decrease what I possess, except what is decreased of the sea when a needle is dipped into it. O My slaves, it is only your deeds that you will be held accountable for, then I shall recompense you for it. So, anyone finds good, let him praise Allah, and anyone finds other than that, let him blame no one but himself.”

صحيح - ( رواه مسلم ). Sahih/Authentic. [Muslim]

يفيدنا هذا الحديث القدسي المشتمل على فوائد عظيمة في أصول الدين، وفروعه، وآدابه بأن الله سبحانه حرم الظلم على نفسه تفضلاً منه وإحساناً إلى عباده، وجعل الظلم محرمًا بين خلقه فلا يظلم أحد أحدًا، وأن الخلق كلهم ضالون عن طريق الحق إلا بهداية الله وتوفيقه، ومن سأل الله وفقه وهداه، وأن الخلق فقراء إلى الله محتاجون إليه، ومن سأل الله قضى حاجته وكفاه، وأنهم يذنبون بالليل والنهار والله تعالى يستر ويتجاوز عند سؤال العبد المغفرة، وأنهم لا يستطيعون مهما حاولوا بأقوالهم وأفعالهم أن يضروا الله بشيء أو ينفعوه، وأنهم لو كانوا على أتقى قلب رجل واحد أو على أفجر قلب رجل واحد ما زادت تقواهم في ملك الله، ولا نقص فجورهم من ملكه شيئًا؛ لأنهم ضعفاء فقراء إلى الله محتاجون إليه في كل حال وزمان ومكان، وأنهم لو قاموا في مقام واحد يسألون الله فأعطى كل واحد ما سأل ما نقص ذلك مما عند الله شيئاً؛ لأن خزائنه سبحانه ملأى لا تغيضها نفقة، سحاء الليل والنهار، وأن الله يحفظ جميع أعمال العباد ويحصيها ما كان لهم وما كان عليهم، ثم يوفيهم إياها يوم القيامة فمن وجد جزاء عمله خيرًا فليحمد الله على توفيقه لطاعته، ومن وجد جزاء عمله شيئا غير ذلك فلا يلومن إلا نفسه الأمارة بالسوء التي قادته إلى الخسران.
This Qudsi Hadīth teaches many lessons regarding the fundamentals of religion, its branches as well as its manners. It states that Allah, the Almighty, has prohibited oppression for Himself out of His bounty and kindness towards His slaves. Also, He has made oppression forbidden amongst His creatures, so that no one should oppress anyone. The Hadīth states that all creatures will not be find the right path except by the guidance of Allah and His success. Anyone requests guidance from Allah will be granted guidance and success. All creatures are in desperate need of Allah in everything, so whoever asks Allah for something, He will give it to him and suffice him. Human beings commit sins night and day; yet, Allah conceals and pardons them once they ask for His forgiveness. They can never harm or benefit Allah no matter what they do or what they say. If all of them are as pious as the most pious heart of any individual among them, or as wicked as the most wicked heart of any individual among them, this will neither add nor decrease anything of the dominion of Allah because they are weak and in need of Allah in all circumstances and at all times. If they gathered together in one place and they all asked Allah what they wanted, and Allah gave everyone what they asked for, this would not decrease what is stored with Him in any way. This is because the depositories of Allah are full and not the least affected by continuous giving. Allah preserves and records all good and evil deeds of His slaves, and He will recompense them for such deeds on the Day of Judgment. So, anyone finds the reward of his deeds to be good, then he should praise and thank Allah for guiding him to be obedient to Him. On the other hand, anyone finds the reward of his deeds other than that, then he should not blame anyone except his soul that enjoined him to do evil and brought him to loss.

من السنة ما هو من كلام الله، وهو ما يرويه النبي -صلى الله عليه وسلم- عن ربه، ويسمى بالحديث القدسي أو الإلهي. إثبات القول لله -عزّ وجل- وهذا كثير في القرآن الكريم، وهو دليل على ما ذهب إليه أهل السنة من أن كلام الله يكون بصوت، إذ لا يطلق القول إلا على المسموع. الله تعالى قادر على الظلم لكنه حرّمه على نفسه لكمال عدله. تحريم الظلم. شرائع الله مبنية على العدل. من صفات الله ما هو منفي مثل الظلم، ولكن لايوجد في صفات الله -عزّ وجل- نفي إلا لثبوت ضده، فنفي الظلم يعني ثبوت العدل الكامل الذي لانقص فيه. لله عزّ وجل أن يحرم على نفسه ما شاء لأن الحكم إليه، كما أنه يوجب على نفسه ما شاء. إطلاق النفس على الذات لقوله: "عَلَى نَفْسِيْ"، والمراد بنفسه ذاته -عزّ وجل-. وجوب الإقبال على المولى في جميع ما ينزل بالإنسان لافتقار سائر الخلق إليه. كمال عدل الله وملكه وغناه وإحسانه إلى عباده، وعلى العباد أن يتوجهوا إلى الله في قضاء حوائجهم. لا تُطلب الهداية إلا من الله لقوله: "فَاستَهدُونِي أَهدِكُم". الأصل في المكلفين : الضلال، وهو الجهل بالحق وترك العمل به. ما يحصل للعباد من علم أو اهتداء، فبهداية الله وتعليمه. الخير كله من فضل الله تعالى على عباده من غير استحقاق، والشر كله من عند ابن آدم من اتباع هوى نفسه. أن العبد لا يخلق فعل نفسه بل هو وفعله مخلوقان لله تعالى. مهما كثرت الذنوب والخطايا فإن الله تعالى يغفرها، لكن يحتاج أن يستغفر الإنسان، ولهذا قال: "فَاسْتَغْفِرُوْنِيْ أَغْفِرْ لَكُمْ". من أحسن فبتوفيق الله، وجزاؤه فضل من الله فله الحمد.
The Sunnah also contains speech of Allah Almighty. This is what the Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him) quoted his Lord as saying, otherwise called a Qudsi or divine Hadīth. It establishes the speech of Allah Almighty, which occurs frequ

Details...