Hadeeth

Back to Index...

685 لا يَلبسُ القميص ولا العَمَائِمَ ولا السَّرَاوِيلاَتِ ولا البَرَانِسَ وَلاَ الخِفَافَ إلا أحَدٌ لاَ يجِدُ نَعْلَيْنِ، فَلْيَلْبَسْ خُفَّيْنِ، وَلْيَقْطَعْهُمَا أسفلَ من الكعبين
He should not wear a shirt, a turban, trousers, a hooded cloak, or leather socks except if he cannot find sandals; he may wear leather socks after cutting them to make them lower than the ankles

عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما «أن رجلًا قال يا رسول الله، ما يَلْبَسُ المُحْرِمُ مِنَ الثياب؟ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : لا يلبسُ القميص، ولا العَمَائِمَ ، وَلاَ السَّرَاوِيلاَتِ، ولا البَرَانِسَ، ولا الخِفَافَ، إلا أحدٌ لا يجِدُ نَعْلَيْنِ، فَلْيَلْبَسْ خُفَّيْنِ، وَلْيَقْطَعْهُمَا أسفلَ من الكعبين، وَلا يَلْبَسْ من الثياب شيئا مَسَّهُ زَعْفَران أوْ وَرْسٌ»، وللبخاري: «ولا تَنْتَقِبُ المرأة، وَلا تلبس الْقُفَّازَيْنِ».

‘Abdullāh ibn ‘Umar (may Allah be pleased with him) reported that a man asked: "O Messenger of Allah, what kind of clothes should a Muhrim wear?" The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) replied: "He should not wear a shirt, a turban, trousers, a hooded cloak, or leather socks except if he cannot find sandals; he may wear leather socks after cutting them to make them lower than the ankles. And he should not wear clothes scented with saffron or Wars (kinds of scents)." The narration of Al-Bukhāri adds: "and a woman should not wear a face cover or gloves."

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

قد عرف الصحابة رضي الله عنهم أن للإحرام هيئة تخالف هيئة الإحلال، ولذا سأل رجلٌ النبي صلى الله عليه وسلم عن الأشياء المباحة، التي يلبسها المحرم. ولمّا كان من اللائق أن يكون السؤال عن الأشياء التي يجتنبها، لأنها معدودة قليلة وقد أُعْطِي صلى الله عليه وسلم جوامع الكلم أجابه ببيان الأشياء التي يجتنبها المحرم ويبقى ما عداها على أصل الحل، وبهذا يحصل العلم الكثير. فأخذ صلى الله عليه وسلم يَعُدُّ عليه ما يحرم على الرجل المحرم من اللباس، منبها بكل نوع منها على ما شابهه من أفراده، فقال: لا يلبس القميص، وكل ما فُصِّل وَخِيطَ على قدر البدن، ولا العمائم، والبرانس، وكل ما يغطى به الرأس، ملاصقاً له، ولا السراويل، وكل ما غطي به -ولو عضواً- كالقفازين ونحوهما، مخيطاً أو مُحِيطاً، ولا الخفاف ونحوهما، مما يجعل بالرجلين ساترين للكعبين، من قطن أو صوف، أو جلد أو غير ذلك. فمن لم يجد وقت إحرامه نعلين، فَلْيَلْبَسْ الخفين ولْيَقْطَعْهُما من أسفل الكعبيِن، ليكونا على هيئة النعلين. ثم زاد صلى الله عليه وسلم فوائد لم تكن في السؤال، وإنما المقام يقتضيها، فَبيَّن ما يحرم على المحرم مطلقاً من ذكر وأنثى، فقال: ولا يلبس شيئاً من الثياب، أو غيرها مَخِيطاً أو غير مخيط، إذا كان مُطَيَّباً بالزعفران أو الورس، منبهاً بذلك على اجتناب أنواع الطيب. ثم بيَّن ما يجب على المرأة، من تحريم تغطية وجهها وإدخال كفيها فيما يسترهما، فقال: "ولا تنتقب المرأة، ولا تلبس القفازين".
The Companions (may Allah be pleased with him) knew that there is a special appearance for the person in the state of Ihrām. For this reason a man asked the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) about the permissible things that a Muhrim may wear. Since it would be more appropriate to ask about the things that a Muhrim should avoid to wear, because they are limited, and since the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) always used the fewest most precise words to relay the most comprehensive information, he replied by clarifying what to avoid wearing, thus implying that all the rest is permissible to wear and imparting much knowledge (in a few words). The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) started listing what the Muhrim man is forbidden from wearing, with each item implying that what resembles it is also forbidden. He said: He should not wear a shirt and everything that is tailored and sewn with stitches to be form-fitting. He should not wear a turban or anything that covers the head by being attached to it. He should not wear pants. He should not wear anything that covers a part (or parts) of the body, whether sewn or unsewn, like gloves or leather socks or the like. He should not wear on his legs what covers the ankles, like cotton or wool or leather socks. Whoever does not find sandals/slippers to wear during his Ihrām may wear leather socks but he should cut them so that they would be below his ankles and resemble sandals. Then the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) added additional benefits that were not part of the man’s question but were called for by the situation. He clarified what is impermissible for both the male and female Muhrim to wear, saying that they should not wear any clothes, whether sewn or unsewn, that are perfumed with Saffron or Wars (kinds of scents), indicating by this that all kinds of perfume are to be avoided. Then he explained what is necessary for a woman specifically to avoid in her state of Ihrām; namely covering her face and inserting her hands into what covers them; he said: "and a woman should not wear a face cover or gloves."

أن السؤال ينبغي أن يكون متوجهاً إلى المقصود علمه. جواز الجهر بالسؤال في المسجد للمصلحة. ينبغي للمسئول، إذا رأى السؤال غير ملائم أن يعدله ويقيمه إلى المعنى المطلوب، ويضرب صفحاً عن السؤال. أن الأشياء التي يجتنبها المحرم من الملابس قليلة معدودة، وأما الأشياء المباحة فهي كثيرة، ولهذا المعنى صرف النبي -صلى الله عليه وسلم- سؤال السائل عن ما يلبسه المحرم إلى بيان ما لا يلبسه. بلاغة النبي -صلى الله عليه وسلم- وحسن جوابه. منع المحرم من لبس القميص والعمائم والسَّرَاوِيلاَتِ، والبَرَانِسَ، والخِفَافَ ويبقى ما عداها على أصل الحل. نبَّه عليه الصلاة والسلام بالقميص والسراويل على كلِّ مَخِيط، وبالعمائم، والبَرَانِسَ على كلِّ ما يغطِّي الرأس، وبالخِفَاف على كلِّ ما يستر الرجل. تحريم هذه الأشياء الملبوسة خاصة بالرجُل، وأمَّا المرأة، فيباح لها لبُس المخيط وتغطية الرأس. أن الممنوع لبس هذه الأنواع على هيئتها، فلو استعملها بغير لُبس مثل أن يرتدي بالقميص فلا بأس به. منع المحرم من لبس الثياب المطيبة بالزَعْفَرَان، أو وَرْس، ويقاس عليهما بقية أنواع الطيب. تحريم تغطية المرأة وجهها، لأن إحرامها فيه. وتحريم لبس القُفَازَين، على الذكر والأنثى. جواز لبس الخُفَين لعادم النَعلين، إذا قطعهما أسفل من الكعبين. حكمة التشريع الإسلامي بتخصيص لباس واحد. يسر الشريعة الإسلامية. حرص الصحابة -رضي الله عنهم- على العلم.

Details...