678
قَدِمَ رسول الله صلى الله عليه وسلم وأصحابه صَبِيحَةَ رَابِعَةٍ، فأمرهم أن يجعلوها عمرة، فقالوا: يا رسول الله، أَيُّ الحِلِّ؟ قال: الحِلُّ كُلُّهُ
The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) and his Companions arrived at Makkah assuming Ihrām for Hajj on the fourth day (of Dhu al-Hijjah). The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) ordered them to assume their Ihrām for ‘Umrah (instead of Hajj). They asked: O Messenger of Allah, to what extent should we lift the restrictions of Ihrām? He said: Lift the restrictions of Ihrām completely
عن عبد الله بن عباس رضي الله عنهما قال: «قَدِمَ رسول الله صلى الله عليه وسلم وأصحابه صَبِيحَةَ رَابِعَةٍ، فأمرهم أن يجعلوها عمرة، فقالوا: يا رسول الله، أَيُّ الحِلِّ؟ قال: الحِلُّ كُلُّهُ».
‘Abdullāh ibn ‘Abbās (may Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) and his Companions arrived at Makkah assuming Ihrām for Hajj on the fourth day (of Dhu al-Hijjah). The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) ordered them to assume their Ihrām for ‘Umrah (instead of Hajj). They asked: "O Messenger of Allah, to what extent should we lift the restrictions of Ihrām?" He said: "Lift the restrictions of Ihrām completely."
صحيح - (
متفق عليه ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari and Muslim]
يخبر ابن عباس رضي الله عنهما : أن النبي صلى الله عليه وسلم وأصحابه قدموا مكة في حجة الوداع، صبيحة اليوم الرابع من ذي الحجة، وكان بعضهم محرماً بالحج، ومنهم القارنون بين الحج والعمرة.
فأمر من لم يَسُقِ الْهَدْيَ من هاتين الطائفتين، بأن يحلوا من حجهم، ويجعلوا إحرامهم عمرة، فكبُر عليهم ذلك، ورأوا أنه عظيم أن يتحللوا التحلل الكامل، الذي يبيح الجماع، ثم يحرمون بالحج، ولذا سألوه فقالوا: يا رسول الله: أي الحِلُّ، ما التحلل الذي نفعله؟ فقال صلى الله عليه وسلم الحِلُّ كلُّه، فيباح لكم ما حُرِّمَ عليكم قبل الإحرام فامتثلوا رضي الله عنهم .
Ibn ‘Abbās (may Allah be pleased with him) informed us that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) arrived with his Companions at Makkah during the Farewell Pilgrimage in the state of Ihrām to perform Hajj on the fourth of Dhu al-Hijjah. Some of them intended to perform Hajj only, while others intended both Hajj and ‘Umrah. He commanded the ones who did not have a sacrificial animal with them to change their state of Ihrām (from Hajj) to that of ‘Umrah. They thought doing so was very serious, as it involved unconditional exist from the state of Ihrām which would make sexual intercourse permissible, and then enter Ihrām for Hajj. Consequently, they asked the Messenger of Allah about that and he informed them that they should completely end their state of Ihrām, the thing that would make it permissible for them to do whatever they were forbidden from doing during Ihrām. They all complied.
مشروعية فَسْخِ نية الحج إلى عمرة؛ ليصير متمتعًا.
أنَّ هذا الفَسْخَ يتحلل به من العمرة تحللًا كاملًا.
فهم الصحابة -رضي الله عنهم- أن التحلل المأمور به جزئي وليس بكلي؛ لأنهم يستبعدون إباحة الجماع قبل الذهاب إلى منى.
مشروعية السؤال عن الشيء المجمل؛ ليتأتى امتثاله.
Details...
|