Hadeeth

Back to Index...

677 حُمِلْتُ إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم وَالقَمْلُ يَتَنَاثَرُ على وجهي. فقال: ما كُنْتُ أُرَى الوَجَعَ بَلَغَ بِكَ ما أَرَى -أو ما كنت أُرَى الجَهْدَ بَلَغَ بك ما أَرى-! أَتَجِدُ شاة؟ فقلت: لا. فقال: صُمْ ثلاثة أيام، أو أطعم ستة مساكين
I was carried to the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) and lice were falling on my face. He said: I never thought your ailment has reached such an extent. Can you afford a sheep (as a ransom for shaving your head)? I replied: No. He then said: Fast three days, or feed six poor people.

عن عبد الله بن مَعْقِلٍ قال: «جلستُ إلى كَعْبِ بن عُجْرَةَ، فسألته عن الفدية، فقال: نزلت فِيَّ خاصة. وهي لكم عامة. حُمِلْتُ إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم وَالقَمْلُ يَتَنَاثَرُ على وجهي. فقال: ما كُنْتُ أُرَى الوَجَعَ بَلَغَ بِكَ ما أَرَى -أو ما كنت أُرَى الجَهْدَ بلغ بك ما أَرى-! أَتَجِدُ شاة؟ فقلت: لا. فقال: صم ثلاثة أيام، أو أطعم ستة مساكين -لكل مسكين نصف صاع-». وفي رواية: «فأمره رسول الله صلى الله عليه وسلم أن يُطْعِمَ فَرَقًا بَيْنَ سِتَّةِ ، أو يُهْدِي شَاةً ، أو يصوم ثلاثة أيام».

‘Abdullāh ibn Ma‘qil reported: I sat with Ka‘b ibn ‘Ujrah and asked him about the ransom and he replied: "It (the verse) was revealed concerning my case specifically, but it is also meant for you in general. I was carried to the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) and lice were falling on my face. He said: ‘I never thought your ailment has reached such an extent. Can you afford a sheep (as a ransom for shaving your head)?’ I replied: ‘No.’ He then said: ‘Fast three days, or feed six poor people.'" In another narration: "The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) ordered him to either feed six people three Sā‘ (each will take half a Sā‘), slaughter a sheep as a sacrifice, or fast three days."

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

رأى النبي صلى الله عليه وسلم كَعْب بن عُجْرَةَ رضي الله عنه في الحديبية وهو محرم، وإذا القمل يتناثر على وجهه من المرض، فَرَقَّ النبي صلى الله عليه وسلم لحاله وقال: ما كنت أظن أن المشقة بلغت منك هذا المبلغ، الذي أراه. ثم سأله: أتجد شاة فقال: لا، فأنزل الله -تبارك وتعالى-: {فَمَنْ كَانَ مِنْكُم مَرِيضَاً أوْ به أذَىً مِنْ رَأسِه فَفِدْية مِنْ صِيَامٍ أوْ صَدَقَةٍ أوْ نُسُكٍ} الآية. وعند ذلك خيَّره النبي -صلى الله عليه وسلم- بين صيام ثلاثة أيام، أو إطعام ستة مساكين، لكل مسكين نصف صاعٍ من بُرٍّ، أو غيره، ويكون ذلك كفارة عن حلق رأسه، الذي اضطر إليه في إحرامه، من أجل ما فيه من هوام، وفي الرواية الأخرى، خيَّره بين الثلاثة.
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) saw Ka‘b ibn ‘Ujrah in Al-Hudaybiyah while being in the state of Ihrām, and lice were falling down his face out of his illness. The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) felt sorry for him and said he never thought his ailment was that serious. Then he asked Ka‘b: "Can you afford a sheep?" He said: 'No.' So, Allah, Blessed and Exalted, revealed the verse (which means): {And whoever among you is ill or has an ailment of the head [making shaving necessary] must offer a ransom of fasting [three days] or charity or sacrifice.} [Sūrat al-Baqarah: 196] Thereupon, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) gave him choice either to fast three days, or feed six poor people; each receiving half a Sā‘ of wheat or the like. Both choices are an expiation for shaving his head during the state of Ihrām because he was forced due to the ailment in his head. In the other narration, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) gave him three options.

حرص السلف على فهم معاني القرآن وأسباب نزوله. جواز حلق المحرم شعره للعذر. تحريم حلق المحرم رأسه من غير عذر، ولو فدى. وجوب الفدية في حلق المحرم رأسه ولو للعذر. فدية الحلق على التخيير بين ثلاثة أشياء : ذبح شاة أو صيام ثلاثة أيام أو إطعام ستة مساكين. أن فدية حلق الرأس ، أن يُعطى لكل مسكين نصف صاع ( كيلو ونصف تقريبا ) سواء من البر أو من غيره. كون السنة مُفَسِّرة، ومُبَيِّنَة للقرآن. فإن "الصدقة " المذكورة في الآية مُجْمَلَة، بيَّنها الحديث. سبب نزول الآية { فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضَاً…} الخ قضية كَعْبِ بن عُجْرَةَ. فيه رأفة النبي -صلى الله عليه وسلم-. فيه تفقد الأمير والقائد أحوال رعيته. يُسر الشريعة الإسلامية بإباحة فعل المحظور في الإحرام عند الحاجة وجبره بالفدية دفعا للحرج. أن الآية إذا نزلت لسبب فالعبرة بعمومها لا بخصوص السبب. جواز التصريح بما يستحيا منه في مقام التعليم؛ لقول كَعْبِ بن عُجْرَةَ :"والقمل يتناثر على وجهي". أن النبي صلى الله عليه وسلم لا يعلم الغيب إلا ما أطلعه الله عليه. يجوز الحلق قبل التكفير وبعده، ككفارة اليمين، تجوز قبل الحِنْثِ وبعده. من وجب عليه دم بسبب لبسه ثوبه مثلا وهو محرم بالعمرة، فإنه يذبحه في مكة، ويوزع لحمه على الفقراء ولا يأكل منه.

Details...