673
سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يخطب بِعَرَفَاتٍ: من لم يَجِدْ نَعْلَيْنِ فَلْيَلْبَسِ الخُفَّيْنِ، ومن لَمْ يَجِدْ إِزَارًا فَلْيَلْبَسْ السَّرَاوِيلَ-للمحرم-
I heard the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) delivering a sermon at ‘Arafāt, in which he said: Whoever does not find slippers or sandals (Na‘l) may wear leather socks (Khuff), and whoever does not find a waist sheet (Izār) may wear pants (Sirwāl). He meant the pilgrim in the state of Ihrām
عن عبد الله بن عباس رضي الله عنهما قال: «سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يخطب بِعَرَفَاتٍ: من لم يَجِدْ نَعْلَيْنِ فَلْيَلْبَسِ الخُفَّيْنِ، ومن لَمْ يَجِدْ إِزَارًا فَلْيَلْبَسْ السَّرَاوِيلَ -للمحرم-».
‘Abdullāh ibn ‘Abbās (may Allah be pleased with him) reported: I heard the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) delivering a sermon at ‘Arafāt, in which he said: "Whoever does not find slippers or sandals (Na‘l) may wear leather socks (Khuff), and whoever does not find a waist sheet (Izār) may wear pants (Sirwāl).' He meant the pilgrim in the state of Ihrām."
صحيح - (
رواه البخاري ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari]
يخبر ابن عباس رضي الله عنهما أن النبي صلى الله عليه وسلم خطب الناس يوم عَرَفَة بعَرَفَات، فأباح لهم لبس الخُفَين في حال عدم وجود النَّعْلين، ولم يذكر قطعهما أسفل من الكَعْبَيْن، وأباح لهم لبس السراويل لمن لم يجد إزارا ولم يشترط شقه تخفيفاً من الشارع الحكيم سبحانه .
Ibn ‘Abbās (may Allah be pleased with him) reports that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) addressed the people on the Day of ‘Arafah while he was in ‘Arafat. He permitted them to wear Khuff in case they cannot find sandals or slippers, without mentioning cutting the socks below the ankles. He also permitted them to wear Sirwāl for the one who cannot find an Izār, without stipulating cutting the Sirwāl open, as a form of alleviation from Allah, the Exalted, the Most Wise.
كمال نصح النبي -صلى الله عليه وسلم- وحرصه على إبلاغ الشريعة.
مشروعية الخطبة في عَرَفَة؛ لتعليم الناس مناسكهم ولبيان قواعد الإسلام.
ينبغي تذكير الناس في كل وقت بما يناسبهم.
جواز لبس الخُفَيْن لمن لم يجد النَّعْلين ولو سَتَرَا الكَعْبَين.
جواز لبس السراويل بدون شق إذا لم يجد الإزار.
لا تجب الفدية في حال لبس الخُفَيْن والسَّراويل من غير قطع ولا شق؛ لعدم ذكرها والمقام مقام بيان ولا يجوز تأخير البيان عن وقت الحاجة.
سماحة الشريعة الإسلامية ويسرها، إذ لا تكليف إلا بمقدور عليه.
Details...
|