Hadeeth

Back to Index...

660 ليس على المُسلِم في عبدِهِ وَلاَ فَرَسهِ صَدَقَة
No Zakah is to be paid by the Muslim on his slave or horse

عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «ليس على المُسلِم في عبدِهِ وَلاَ فَرَسهِ صَدَقَة». وفي لفظ: «إلا زكاة الفِطر في الرقيق».

Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: “No Zakah is to be paid by the Muslim on his slave or horse." Another wording: "Except Zakat al-Fitr that is to be paid on one's slave.”

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

مبنى الزكاة على المساواة والعدل، لذا أوجبها الله تعالى في أموال الأغنياء النامية والمعدة للنماء، كالخارج من الأرض، وعروض التجارة. أما الأموال التي لا تنمو -وهي باقية لِلقُنية والاستعمال- فهذه ليس فيها زكاة على أصحابها؛ لاختصاص المسلم بها لنفسه. وذلك كمركبه، من فرس، وبعير، وسيارة، وكذلك عبده المعد للخدمة، وفرشه وأوانيه المعدة للاستعمال. لكن يستثنى من ذلك زكاة الفطر للعبد، فإنها تجب وإن لم يُعدَّ للتجارة، لأنها متعلقة بالبدن لا بالمال.
Zakah is founded on justice and equality, hence, Allah has made it obligatory upon all types of properties, growing or apt to growth, such as harvested crops and merchandise for sale. As for properties that do not grow, those intended for possession or personal use, no Zakah is due on its owners, because it is a personal item. This category includes what one rides, be that a horse, a camel, or a car. The same rule applies to the slave used for service, one's furniture and utensils made for personal use. However, the exception here is Zakat al-Fitr on the slave, which is obligatory because it is associated with people not properties.

عدم وجوب الزكاة فيما اختصه المسلم لنفسه من رقيق وخيل. وجوب الزكاة في الخيل والرقيق المعدُّ للتجارة. أن كل ما أعد للاستعمال والاقتناء، لا تجب فيه الزكاة. وجوب زكاة الفطر عن العبيد. حكمة التشريع الإسلامي وسهولته.

Details...