654
أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يعتكف في الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ من رمضان، حتى توفاه الله عز وجل ، ثم اعتكف أزواجه بعده
The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) used to practice I‘tikāf in the last ten nights of Ramadan until he passed away; then, his wives followed this practice after him
عن عائشة رضي الله عنها : «أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يعتكف في الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ من رمضان، حتى توفاه الله عز وجل ، ثم اعتكف أزواجه بعده».
وفي لفظ «كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يَعتكِفُ في كلِّ رمضان، فإذا صلى الغَدَاةَ جاء مكانه الذي اعْتَكَفَ فيه».
‘Ā'ishah (may Allah be pleased with her) reported that the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) used to practice I‘tikāf in the last ten nights of Ramadan until he passed away; then, his wives followed this practice after him.
Another wording reads: "The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) used to practice I‘tikāf every year in Ramadan; after offering the Morning Prayer, he would enter his place of I‘tikāf."
صحيح - (
الرواية الأولى متفق عليها.
الرواية الثانية رواها البخاري ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari]
تخبر عائشة رضي الله عنها أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يعتكف في العشر الأواخر من رمضان، طلبًا لليلة القدر، بعد أن عَلم أنها في العشر الأواخر، وأنه لازمَ ذلك حتى توفاه الله تعالى .
وأشارت -رضي الله تعالى عنها- إلى أن الحكم غير منسوخ، ولا خاص بالنبي صلى الله عليه وسلم ، فقد اعتكف أزواجه من بعده -رضي الله عنهن- .
وفي اللفظ الثاني: تبين رضي الله عنها أن النبي صلى الله عليه وسلم كان إذا صلى صلاة الفجر دخل معتكفه؛ ليتفرغ لعبادة ربه ومناجاته، ويكون تحقيق ذلك بقطع العلائق عن الخلائق.
‘Ā'ishah (may Allah be pleased with her) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) used to practice I‘tikāf in the last ten nights of Ramadan, seeking Laylat al-Qadr after knowing that it was in the last ten nights. He kept doing that every year in Ramadan until he died.
‘Ā'ishah (may Allah be pleased with her) pointed out in this Hadīth that the ruling regarding this issue is not abrogated or restricted to the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) for his wives (may Allah be pleased with them) practiced I‘tikāf after his death.
In the other wording, ‘Ā'ishah (may Allah be pleased with her) clarified that after offering the Fajr prayer, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) used to enter his place of I‘tikāf, to devote himself to worshiping and invoking his Lord, a state that could only be achieved by suspending one's relations with the creation.
مشروعية الاعتكاف.
يتأكد الاعتكاف في العشر الأواخر من رمضان لملازمة النبي -صلى الله عليه وسلم-.
أن الاعتكاف سُنَّة مستمرة لم تُنسخ، إذ اعتكف أزواجه -صلى الله عليه وسلم- بعده.
مشروعية اعتكاف النساء، بشرط أمن حصول الفتنة.
أن وقت دخول المعتكِف -مكان اعتكافه- يكون بعد صلاة الصبح.
جواز ضرب خَبِاء للمعتكف، إذا لم يضيق على المصلين.
مشروعية انفراد المعتكف إلا لمصلحة.
Details...
|