Hadeeth

Back to Index...

645 جعل ابن مسعود رضي الله عنه البيت عن يساره ومنى عن يمينه، ثم قال: هذا مَقَامُ الذي أُنْزِلَتْ عليه سورة البقرة صلى الله عليه وسلم
He stood such that the Ka‘bah was on his left and Mina was on his right then he said: This is the standing place of the one to whom Sūrat al-Baqarah was revealed

عن عبد الرحمن بن يزيد النَّخَعِي: «أنه حج مع ابن مسعود فرآه يَرمي الجَمْرَةَ الكبرى بسبع حصَيات، فجعل البيت عن يساره، ومِنى عن يمينه، ثم قال: هذا مَقَامُ الذي أُنْزِلَتْ عليه سورة البقرة صلى الله عليه وسلم ».

‘Abdur-Rahmān ibn Yazīd An-Nakha‘i reported that he made Hajj with Ibn Mas‘ūd and he saw him stoning Jamrat al-‘Aqabah with seven stones; he stood such that the Ka‘bah was on his left and Mina was on his right then he said: "This is the standing place of the one to whom Sūrat al-Baqarah was revealed."

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

رميُ الجمار في يوم النحر وأيام التشريق عبادة جليلة، فيها معنى الخضوع لله تعالى، وامتثال أوامره والاقتداء بإبراهيم الخليل عليه الصلاة والسلام، وأول ما يبدأ به الحاج يوم النحر هو رمي الجمرة الكبرى لتكون فاتحة أعمال ذلك اليوم الجليلة، فيقف منها موقف النبي صلى الله عليه وسلم حيث الكعبة المشرفة عن يساره ومني عن يمينه واستقبلها ورماها بسبع حصيات يكبر مع كل واحدة كما وقف ابن مسعود رضي الله عنه هكذا وأخبر أن هذا هو مقام الذي أنزلت عليه سورة البقرة، صلى الله عليه وسلم.
Stoning the Jamarāt on the Day of Nahr (10th of Dhu al-Hijjah) and the Days of Tashrīq (11th-13th of Dhu al-Hijjah) is a great act of worship that implies submission to Allah, the Almighty, compliance with His commands, and following Prophet Ibrahīm (peace be upon him). The first ritual that the pilgrim starts with on the Day of Nahr is stoning Jamrat al-‘Aqabah to initiate the great acts on that day. One stands the way the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) did by making the Ka‘bah on his left and Mina on his right, then facing the Jamrat and throwing seven stones at it while making Takbīr with every stone thrown. Ibn Mas‘ūd (may Allah be pleased with him) stood that way and swore that that was the standing place of the one to whom Sūrat al-Baqarah was revealed, in reference to the Prophet (may Allah's peace and blessing be upon him).

مشروعية رمي جَمرَة العَقَبَة وحدها يوم النحر. السُّنَّة في رمي جَمرَة العَقَبَة أن يستقبلها، بحيث تكون الكعبة عن يساره ومنى عن يمينه. جواز رمي جَمَرَة العَقَبَة من أي مكان، سواء استقبلها، أو جعلها عن يمينه، أو عن يساره، أو من فوقها، أو من أسفلها، أو وسطها المهم أن تقع الجمار في الحوض. يؤخذ من الحديث عدم مشروعية الوقوف للدعاء بعد رمي جمرة العقبة يوم النحر. وجوب الرمي بسبع حصيات متعاقبات -واحدة بعد أخرى-. شرع الرمي للتأسي به صلى الله عليه وسلم ، لا كما يعتقده العامة من رمي الشيطان. تسمية هذه المواقف بـ"الجمرات" لا ما يقوله بعض الناس جهلا من تسميتها بـ"الشيطان الكبير" أو" الشيطان الصغير". أن القرآن كلام الله منزل غير مخلوق. جواز إضافة السورة إلى البقرة، خلافاً لمن منع ذلك. ثبوت علو الله تعالى بذاته. فضل ابن مسعود رضي الله عنه وحرصه على نشر السنة. الحرص على مصاحبة ذوي العلم والفضل في سفر الحج.

Details...