635
إن الحلال بيِّن وإن الحرام بين، وبينهما أمور مشتبهات لا يعلمهن كثير من الناس، فمن اتقى الشبهات فقد اسْتَبْرَأ لدينه وعرضه، ومن وقع في الشبهات وقع في الحرام
Verily, the lawful is clear and the unlawful is clear, and between them are doubtful matters which many people do not know of. Whoever avoids doubtful matters clears his liability regarding his religion and his honor, and whoever falls into doubtful matters will fall into the unlawful
عن النعمان بن بشير رضي الله عنه قال: سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول: «إن الحلال بيِّن وإن الحرام بين، وبينهما أمور مُشْتَبِهَاتٌ لا يعلمهن كثير من الناس، فمن اتقى الشُّبُهات فقد اسْتَبْرَأ لدينه وعرضه، ومن وقع في الشبهات وقع في الحرام، كالراعي يرعى حول الحِمى يوشك أن يَرْتَع فيه، ألا وإن لكل مَلِك حِمى، ألا وإن حِمى الله محارمه، ألا وإن في الجسد مُضغة إذا صلحت صلح الجسد كله وإذا فسدت فسد الجسد كله ألا وهي القلب».
An-Nu‘mān ibn Bashīr (may Allah be pleased with him) reported that he heard the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) say: "Verily, the lawful is clear and the unlawful is clear, and between them are doubtful matters which many people do not know of. Whoever avoids doubtful matters clears his liability regarding his religion and his honor, and whoever falls into doubtful matters will fall into the unlawful, just like the shepherd who grazes his animals in the vicinity of a pasture declared prohibited (by the king) and is, thus, likely to let them graze in a prohibited area (and be punished for that). Verily, every king has a protected area and the protected area of Allah is His prohibitions. Verily, in the body there is a piece of flesh which if upright then the entire body will be upright, and if corrupt then the entire body will be corrupt. Verily, it is the heart."
صحيح - (
متفق عليه ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari and Muslim]
القاعدة العامة أن ما أحله الله ورسوله، وما حرمه الله ورسوله، كل منهما بَيِّن واضح، وإنما الخوف على المسلم من الأشياء المشتبهة، فمن ترك تلك الأشياء المشتبهة عليه سَلِم دينه بالبعد عن الوقوع في الحرام، وتم له كذلك صيانة عرضه من كلام الناس بما يعيبون عليه بسبب ارتكابه هذا المشتبه.
ومن لم يجتنب المشتبهات، فقد عرض نفسه إما إلى الوقوع في الحرام، أو اغتياب الناس له ونيلهم من عرضه.
وضرب الرسول صلى الله عليه وسلم مثلا لمن يرتكب الشبهات كراع يرعى إبله أو غنمه قرب أرض قد حماها صاحبها، فتوشك ماشية ذلك الراعي أن ترعى في هذا الحمى لقربها منه، فكذلك من يفعل ما فيه شبهة، فإنه بذلك يقترب من الحرام الواضح، فيوشك أن يقع فيه.
وأشار النبي صلى الله عليه وسلم إلى أن الأعمال الظاهرة تدل على الأعمال الباطنة من صلاح أو فساد، فبين أن الجسد فيه مضغة (وهي القلب) يصلح الجسد بصلاحها، ويفسد بفسادها.
The general rule is that everything that Allah and His Messenger made lawful and everything that they made unlawful is clear and evident. However, fear for the Muslim stems from doubtful matters. Whoever abandons those doubtful matters will keep his religion safe and intact by staying away from slipping into the unlawful. He will also protect his honor from people's slander caused by his committing such doubtful matters.
Whoever does not avoid doubtful matters will expose himself either to falling into the unlawful or to people's backbiting and defamation. The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) likened the one who commits the doubtful matters to a shepherd who grazes his camels or sheep near a private property, with the risk of having his animals graze inside that property for being so close. Similarly, the one who commits what is doubtful is getting too close to what is clearly unlawful, and is thus taking the risk of falling therein.
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) referred to the fact that the external actions indicate whether the internal actions are righteous or corrupt. He clarified that the body contains a piece of flesh (the heart) which is responsible for the soundness of the whole body in case it is sound, and for its corruption in case it is corrupt.
الحث على فعل الحلال واجتناب الحرام والشبهات.
للشبهات حكم خاص بها، عليه دليل شرعي يمكن أن يصل إليه بعض الناس وإن خفي على الكثير.
من لم يتوق الشبهة في كسبه ومعاشه وسائر معاملاته فقد عرض نفسه للطعن فيه.
التنبيه على تعظيم قدر القلب والحث على إصلاحه، فإنه أمير البدن بصلاحه يصلح، وبفساده يفسد.
تقسيم الأشياء من حيث الحل والحرمة إلى ثلاثة أقسام : حلال بيِّن وحرام بيِّن ومشتبه.
المحافظة على أمور الدين ومراعاة المروءة.
سد الذرائع إلى المحرمات، وأدلة ذلك في الشريعة كثيرة.
ضرب الأمثال للمعاني الشرعية العملية.
We are urged to do what is lawful and shun what is prohibited and doubtful.
Doubtful things are subject to particular rulings based on Shar‘i proofs which some people may arrive at, even though they remain hidden to many.
Whoever does not take guard again
Details...
|