609
إِنِّي لَأَقُومُ إلى الصلاةِ، وأُرِيُد أَن أُطَوِّلَ فِيهَا، فَأَسْمَعُ بكَاءَ الصَّبِيِّ فَأَتَجَوَّزُ فِي صَلَاتِي كَرَاهِيَةَ أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمِّه
Verily, I would stand up for prayer intending to prolong it, but I hear the crying of an infant, so I shorten my prayer lest I make it burdensome for his mother
عن أبي قتادة وأنس بن مالك رضي الله عنهما مرفوعاً: «إني لأقوم إلى الصلاة، وأريد أن أُطَوِّلَ فيها، فأسمع بكاء الصبي فأَتَجَوَّزُ في صلاتي كراهيةَ أن أَشُقَّ على أمه».
Abu Qatādah and Anas ibn Mālik (may Allah be pleased with both of them) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "Verily, I would stand up for (congregational) prayer intending to prolong it, but I hear the crying of an infant, so I shorten my prayer lest I make it burdensome for his mother."
صحيح - (
حديث أبي قتادة -رضي الله عنه-: رواه البخاري.
حديث أنس -رضي الله عنه-: متفق عليه ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari]
أن النبي صلى الله عليه وسلم يدخل في صلاة الجماعة إمامًا وهو يريد أن يطيل فيها، فإذا سمع بكاء الطفل خفف مخافة أن يشق التطويل على أمه؛ لانشغال قلبها بطفلها.
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) would start leading a congregational prayer intending to make the prayer long. However, if he heard an infant crying, he would shorten the prayer so that it would not be hard on the infant's mothers, since her heart would be distracted by the crying of her child.
شفقة النبي -صلى الله عليه وسلم- على أصحابه، ومراعاة أحوال الكبار والصغار منهم.
حكمة الرسول -صلى الله عليه وسلم- فهو يضع الأمور في مواضعها.
الإمام هو الذي يقدر مقدار الصلاة، وله أن يتحول عن تقديره لعارض.
جواز إحضار الصغار إلى المسجد، وهذا إذا لم يكن إحضارهم مصدر إيذاء للمسجد والمصلين.
جواز حضور النساء إلى المساجد ليصلين مع الجماعة، وهذا ما لم تخرج المرأة على وجه لا يجوز، مثل أن تخرج متعطرة أو متبرجة.
Details...
|