Hadeeth

Back to Index...

608 الترغيب في نعيم الجنة الدائم والترهيب من عذاب النار الأليم
Encouraging towards the eternal bliss of Paradise and warning of the severe torment of Hellfire

عن أنس بن مالك رضي الله عنه مرفوعاً: «يُؤتى بأنعم أهل الدنيا من أهل النار يوم القيامة، فَيُصْبَغُ في النار صَبْغَةً، ثم يقال: يا ابن آدم، هل رأيت خيرًا قطُّ؟ هل مَرَّ بك نَعِيمٌ قطُّ؟ فيقول: لا والله يا رب، وَيُؤْتَى بأشدِّ الناس بُؤسًا في الدنيا من أهل الجَنَّة، فَيُصْبَغُ صَبْغَةً في الجنَّة، فيقال له: يا ابن آدم، هل رأيت بُؤسًا قط؟ هل مَرَّ بك شِدَّةٌ قط؟ فيقول: لا والله، ما مَرَّ بي بُؤْسٌ قطٌّ، ولا رأيت شِدةً قَطُّ».

Anas ibn Mālik (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "The wealthiest of people in this world, from among the dwellers of Fire, will be brought on the Day of Judgment and dipped once in the Fire then he will be asked: O son of Adam, Have you ever witnessed any goodness? Have you ever experienced any bliss? He will say: O Lord, by Allah I have not. Then, the most miserable of people in this world, from among the dwellers of Paradise, will be dipped once in Paradise then he will be asked: O son of Adam, have you ever witnessed any misery? Have you ever experienced any hardship? He will say: No by Allah, I have never witnessed any misery nor have I experienced any hardship.”

صحيح - ( رواه مسلم ). Sahih/Authentic. [Muslim]

يؤتى يوم القيامة بأنعم أهل الدنيا وهو من أهل النار، فيغمس في جهنم، فيأتيه من حرها ولهيبها وسمومها ما ينسيه ما كان فيه من نعيم في الدنيا، عند ذلك يسأل ربه وهو أعلم بحاله، هل رأيت خيرًا قط؟ هل مر بك نعيم قط؟ فيقول: لا والله يا رب. وفي المقابل يؤتى بأشقى أهل الدنيا وأشدهم بؤسًا وفقرًا وحاجة وهو من أهل الجنة، فيغمس في الجنة غمسة، فينسى ما كان عليه من حال في الدنيا من النكد والشقاء والبؤس والفقر والشدة؛ لما يجد من لذة ومتعة لا توصف، عند ذلك يسأل ربه وهو أعلم بحاله، فيقال له: يا ابن آدم، هل رأيت بُؤسًا قط؟ هل مَرَّ بك شدة قط؟ فيقول: لا والله، ما مرَّ بي بؤس قطُّ، ولا رأيت شِدة قَطُّ.
On the Day of Judgment, the one who led the most luxurious life in this world, from among the dwellers of Fire, will be brought and immersed in Hell. Its heat, blaze and scorching fire will make him forget all the worldly pleasures that he enjoyed before. At that point, his Lord, who knows best about his state, will ask him if he has ever witnessed or experienced any goodness or bliss, and he will reply in the negative. On the other hand, the one who led the most miserable life in this world, a life of poverty and need, from among the dwellers of Paradise, will be brought and immersed once in Paradise. The inexpressible joy and pleasure that he finds therein will make him forget all the bitterness, misery, poverty and hardship that he had experienced. His Lord, who knows best about his state, will then ask him if he has ever witnessed or experienced any misery or hardship and he will reply in the negative.

الترغيب في نعيم الجنة الدائم، والترهيب من عذاب النار الأليم. البشارة لما أعده الله للعاملين خيرا والإنذار بما أعد الله للعاصين. نعيم الآخرة ينسي شدة الدنيا وفقرها، وعذاب الآخرة ينسي نعيم الدنيا ولذاتها. إنعام الله على أهل الفساد في الدنيا ليس دليل محبة إنما هو استدراج وتعجيل لهم بالطيبات، حتى إذا لاقوا الله لم يكن لهم في الآخرة نصيب إلا العذاب. فيه تسلية لأهل الإيمان من الفقراء والمعدمين. التزهيد في الدنيا والترغيب في الآخرة.

Details...