Hadeeth

Back to Index...

568 من صلى البَرْدَيْنِ دخل الجنة
Whoever prays the Bardayn will enter Paradise

عن أبي موسى الأشعري - رضي الله عنه- قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : «من صلى البَرْدَيْنِ دخل الجنة».

Abu Mūsa al-Ash‘ari (may Allah be pleased with him) reported that the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "Whoever prays the Bardayn will enter Paradise."

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

معنى هذا الحديث: أن المحافظة على هاتين الصلاتين من أسباب دخول الجنة. والمراد بهما: صلاة الفجر والعصر، ويدل على ذلك قوله صلى الله عليه وسلم في حديث جرير: "صلاة قبل طلوع الشمس وقبل غروبها" زاد في رواية لمسلم يعني: " العصر والفجر " ثم قرأ جرير: (وسبح بحمد ربك قبل طلوع الشمس وقبل غروبها). وسميتا: "بردين"؛ لأنهما تصليان في بردي النهار وهما طرفاه حين يطيب الهواء وتذهب شدة الحر. وقد جاءت أحاديث كثيرة تدل على فضل هاتين الصلاتين، من ذلك ما رواه عمارة بن رُؤيبة عن أبيه عن النبي صلى الله عليه وسلم : (لا يلج النار رجلٌ صلى قبل طلوع الشمس وقبل أن تغرب) رواه مسلم (634). ووجه تخصيصها بالذكر أن وقت الصبح يكون عند النوم ولذته، ووقت العصر يكون عند الاشتغال بتتمات أعمال النهار وتجارته، ففي صلاته لهما مع ذلك دليل على خلوص النفس من الكسل ومحبتها للعبادة، ويلزم من ذلك إتيانه بجميع الصلوات الأخر، وأنه إذا حافظ عليهما كان أشد محافظة على غيرهما، فالاقتصار عليهما لما ذكر لا لإفادة أن من اقتصر عليهما؛ بأن أتى بهما دون باقي الخمس يحصل له ذلك؛ لأنه خلاف النصوص. وقوله -عليه الصلاة والسلام-: (من صلى البردين) المراد صلاهما على الوجه الذي أمر به، ذلك بأن يأتي بهما في الوقت، وإذا كان من أصحاب الجماعة كالرجال فليأت بهما مع الجماعة؛ لأن الجماعة واجبة، ولا يحل لرجل أن يدع صلاة الجماعة في المسجد وهو قادر عليها.
Meaning of this Hadīth: Regular performance of these two prayers is a means of entering Paradise. The term 'Bardayn' refers to the Fajr and ‘Asr prayers. Proof of that is the statement of the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) in the Hadīth reported by Jarīr: “Prayer before the sun rises and before it sets.” In a narration by Muslim, he added: “The ‘Asr and Fajr prayers.” Then Jarīr recited the verse: {and glorify the praises of your Lord before the rising of the sun, and before its setting}. They were called 'Bardayn' (the two cool ones) because they are performed at the cool times of the day, which are its two ends when the air is pleasant and the intensity of the heat is gone. Many Hadīths indicated the virtue of these two prayers, including what was reported by ‘Umārah ibn Ru'aybah from his father that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: “Whoever prays before sunrise and before it sets, does not enter Hellfire.” These two prayers were specifically mentioned because the time of the Fajr prayer is when one enjoys the sweetness of sleep; and the time of the ‘Asr prayer is when one is preoccupied with finishing off his daytime chores and his trade. Performing these two prayers despite that is a proof of one’s freedom of laziness and his love of worship. This entails performing all the other prayers. If one observes these two prayers regularly, then he will be more observant of the other prayers. Specifying these two prayers does not mean that whoever prays them apart from the rest of the five obligatory prayers enters Paradise, as this is contrary to the textual evidence. The statement of the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him): “Whoever prays the Bardayn…” means praying them in the enjoined manner, i.e. praying them on time, and if he is a man then he should pray them in congregation since congregational prayer is obligatory, and it is impermissible for a man to abandon congregational prayer in the mosque while he is capable of it.

فضل المحافظة على هاتين الصلاتين. إيماء إلى حسن خاتمة مصليهما بوفاته على الإسلام. عدم الاشتغال بالنوم وأعمال الدنيا عن أداء الفرائض.

Details...