Hadeeth

Back to Index...

563 من رآني في المنام فَسَيَرَانِي في اليقظة -أو كأنما رآني في الْيَقَظَةِ- لا يَتَمَثَّلُ الشيطان بي
Whoever has seen me in a dream will see me when he is awake – or it is as if he has seen me while he is awake; the devil does not take my shape

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : «من رآني في المنام فَسَيَرَانِي في اليَقظة -أو كأنما رآني في الْيَقَظَةِ- لا يَتَمَثَّلُ الشيطان بي».

Abu Hurayrah reported that the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "Whoever has seen me in a dream will see me when he is awake – or it is as if he has seen me while he is awake; the devil does not take my shape."

صحيح - ( متفق عليه. مسلم ). Sahih/Authentic. [Muslim]

اختلف العلماء في بيان معنى هذا الحديث، على عدة اتجاهات: الأول: أن المراد به: أهل عصره، ومعناه أن من رآه في النوم ولم يكن هاجر يوفقه الله تعالى للهجرة ورؤيته صلى الله عليه وسلم في اليقظة عيانًا. والثاني: أن الذي يظهر له في المنام هو النبي صلى الله عليه وسلم حقيقة، أي في عالم الروح، وأن رؤياه صادقة، بشرط أن يكون بصفته المعروفة صلى الله عليه وسلم . والثالث: أنه يرى تصديق تلك الرؤيا في اليقظة في الدار الآخرة؛ رؤية خاصة في القرب منه وحصول شفاعته ونحو ذلك. قوله: "أو فكأنما رآني في اليقظة" هذه رواية مسلم فقد رواها على الشك: هل قال صلى الله عليه وسلم : "فسيراني في اليقظة" أو قال: "فكأنما رآني في اليقظة". ومعناه: أن من رأى النبي صلى الله عليه وسلم في المنام على صفته التي هو عليها فكأنما رآه في حال اليقظة، فهو كقوله صلى الله عليه وسلم ، كما في الصحيحين: "من رآني في المنام، فقد رآني" وفي رواية في الصحيحين أيضًا: "من رآني في المنام فقد رأى الحق". قوله: "لا يتمثل الشيطان بي"، وفي لفظ آخر: "من رآني في النوم فقد رآني، إنه لا ينبغي للشيطان أن يتمثل في صورتي". والمعنى: أن الشيطان لا يمكنه أن يتمثل بالنبي صلى الله عليه وسلم على هيئته الحقيقية، وإلا فقد يأتي الشيطان ويقول: إنه رسول الله ويكون على هيئة ليست هي هيئته صلى الله عليه وسلم ، فهذا ليس رسول الله صلى الله عليه وسلم فإذا رأى الإنسان شخصا ووقع في نفسه أنه النبي صلى الله عليه وسلم فليبحث عن أوصاف هذا الذي رآه، هل تطابق أوصاف النبي -عليه الصلاة والسلام- أو لا ؟ فإن طابقت: فقد رأى النبي صلى الله عليه وسلم وإن لم تطابق فليس هو النبي صلى الله عليه وسلم وإنما هذه أوهام من الشيطان أوقع في نفس النائم أن هذا هو الرسول صلى الله عليه وسلم وليس هو الرسول، وقد روى أحمد والترمذي في الشمائل: عن يزيد الفارسي قال: رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم في النوم، فقلت لابن عباس: إني رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم في النوم، قال ابن عباس: فإن رسول الله كان يقول: "إن الشيطان لا يسِتطيع أن يتشبَّه بي، فمن رآني في النوم فقد رآني"، فهل تستطيع أن تنعت هذا الرجل الذي رأيتَ؟ قلت: نعم، فلما وصفه، قال: ابن عباس: لو رأيتَه في اليقظة ما استطعتَ أن تنعتَه فوق هذا" والمعنى: أنك لو رأيت النبي صلى الله عليه وسلم في حال اليقظة لا يمكن أن تصفه بأكثر مما وصفت، وهذا معنى أنه رأى النبي صلى الله عليه وسلم حقا.
Scholars held different opinions regarding the interpretation of this Hadīth; some of which are as follows: First: The Hadīth addresses the people contemporaneous with the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him). It means that whoever saw him in a dream and had not yet made Hijrah, Allah would guide him to make Hijrah and see the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) with his own eyes in wakefulness. Second: That this dream will come true in the Hereafter, because all Muslims will see him in the Hereafter, both those who saw him in the life and those who did not. Third: That he will see him in the Hereafter in a special manner in terms of closeness to him and receiving his intercession and so on. His statement: “or it is as if he has seen me while awake” is part of the narration of Imām Muslim, and he was doubtful about it as to whether the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said “then he will see me while he is awake,” or “it is as if he has seen me while he is awake.” Meaning: Whoever sees the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) in a dream in his true image, it is as if he has seen him while awake. It is similar to his statement: “Whoever sees me in a dream has indeed seen me.” And his statement: “Whoever sees me in a dream then what he has seen is true.” His statement: “the devil does not take my shape,” and in another wording; “Whoever has seen me in a dream has indeed seen me for the devil is not permitted to take my shape.” Meaning: the devil cannot assume the appearance of the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) in his true shape. Nevertheless, the devil may come (and trick people) saying that he is the Messenger of Allah while assume an appearance that is not the true appearance of the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him). This would not be the Messenger of Allah. Therefore if a person sees someone (in a dream) and his soul tells him that this is really the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) then he should verify whether the description of the person he saw matches the Prophet's. If they did indeed match then he has seen the Prophet. If they do not match then it definitely was not the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) but rather illusions that the devil put into the heart of the sleeping person insinuating to him that it was the Messenger, while in fact it was not him. Yazīd al-Fārisi said: “I saw the Messenger of Allah in a dream so I said to Ibn ‘Abbās: ‘I have seen the Messenger of Allah in a dream.’ Ibn ‘Abbās said: ‘The Messenger of Allah used to say: 'The devil cannot take my shape, so whoever has seen me in a dream has without doubt seen me.' Can you describe to me the man that you saw?’ I said: ‘Yes.'" After Yazīd had described him, Ibn ‘Abbās said: "If you had seen him while awake, you wouldn’t have described him better.” Meaning: If you had seen the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) while you were awake, you wouldn’t have given a more accurate description of him. This is the meaning of the statement that he has truly seen the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him).

من خصائصه -صلى الله عليه وسلم- أن الشيطان لا يَتَمَثَّل به. تمثل الشيطان في المنام بغيره -صلى الله عليه وسلم– وأن الله تعالى جعل له قدرة على ذلك. رؤيا النبي -صلى الله عليه وسلم- أمارة على صحة الرؤيا وخروجها على سبيل الحق. المراد برؤيا النبي -صلى الله عليه وسلم- رؤيته على صفته المعروفة المذكورة في كتب الشمائل، ولذلك كان ابن سيرين -رحمه الله-: إذا قص عليه رجل أنه رأى النبي -صلى الله عليه وسلم-، قال: صفْ لي الذي رأيته، فإن وصف له صفة لا يعرفها، قال: لم تره. بشارة لمن رأى النبي -صلى الله عليه وسلم- في الرؤيا أنه يراه يوم القيامة.

Details...