558
مَنْ أَنْظَرَ مُعْسِرا، أو وضَع له، أظَلَّهُ الله يوم القيامة تحت ظِل عَرشه يوم لا ظِلَّ إلا ظِلُّه
Whoever gives respite to an insolvent person or remits part of his debt, Allah will shade him on the Day of Judgment in the shade of His Throne, on a day when there will be no shade but His
عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : «مَنْ أَنْظَرَ مُعْسِرا، أو وضع له، أظَلَّهُ الله يوم القيامة تحت ظِل عرشه يوم لا ظِلَّ إلا ظِلُّه».
Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him) reported that the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) said: “Whoever gives respite to an insolvent person or remits a part of his debt, Allah will shade him on the Day of Judgment in the shade of His Throne, on a day when there will be no shade but His.”
صحيح - (
رواه الترمذي والدارمي وأحمد ).
Sahih/Authentic.
[At-Tirmidhi]
أخبر أبو هريرة أن النبي عليه الصلاة والسلام قال:
(من أنظر معسراً) أي أمهل مديوناً فقيراً، فالإنظار التأخير المرتقب نجازه.
قوله: (أو وضع عنه) أي حط عنه من دينه، وفي رواية أبي نعيم (أو وهب له).
فالجزاء: (أظله الله يوم القيامة تحت ظل عرشه) أظله في ظل عرشه حقيقة أو أدخله الجنة؛ فوقاه الله من حر يوم القيامة.
وهذا الجزاء يحصل: (يوم لا ظل إلا ظله) أي ظل الله، وإنما استحق المُنظِر ذلك لأنه آثر المديون على نفسه وأراحه فأراحه الله والجزاء من جنس العمل.
Abu Hurayrah informed us that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: “Whoever gives respite to an insolvent person”, i.e. gives a poor debtor more time to repay his debt. “or remits a part of his debt”, i.e. forgives a part of the debt. In the narration of Abu Nu‘aym: “or remits it as a gift for him”. Its reward is: “Allah will shade him in His shade”, i.e. Allah will literally shade him in the shade of His Throne or will admit him into Paradise, thus protecting him from the heat of the Day of Judgment. The person who gives respite deserves this reward - the shade of Allah - because he was benevolent to the debtor more than to himself and relieved him, so Allah will relieve him in return, since the reward for a deed is of the same nature.
استحباب القَرض الحَسن ومعاملة المَدِين بلطف ولِين.
إنظار المعسر أو الوضع عنه دينه كله أو بعضه من الخصال الموجبة للظلال تحت عرش الرحمن يوم لا ظل إلا ظله.
فضل الدائن المتسامح وما يناله من عظيم الأجر في الآخرة.
فضل التيسير على عباد الله -تعالى-.
جواز التعامل بالدَّين.
صحة تَبرع الوكيل إذا كان بإذن الموكِّل.
It is recommended to give a good loan and to treat the debtor kindly and leniently.
Reprieving an insolvent debtor or forgiving his debt, fully or partially, is one of the traits that cause a person to be shaded under the Throne of the All-Merciful on a d
Details...
|