Hadeeth

Back to Index...

543 لو يَعلمُ المؤمنُ ما عند الله من العقوبة، ما طَمِع بِجَنَّته أحدٌ، ولو يَعلمُ الكافرُ ما عند الله من الرحمة، ما قَنَط من جَنَّته أحد
If the believer were to know what is with Allah of punishment, no one would hope to enter Paradise, and if the non-believer were to know what is with Allah of mercy, no one would despair of entering Paradise

عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «لو يعلمُ المؤمنُ ما عند الله من العقوبة، ما طَمِع بِجَنَّتِهِ أحدٌ، ولو يَعلمُ الكافرُ ما عند الله من الرَّحمة، ما قَنَطَ من جَنَّتِهِ أحدٌ».

Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "If the believer were to know what is with Allah of punishment, no one would hope to enter Paradise, and if the non-believer were to know what is with Allah of mercy, no one would despair of entering Paradise."

صحيح - ( رواه مسلم ). Sahih/Authentic. [Muslim]

هذا الحديث فيه الجمع بين الرجاء والخوف، وأن المؤمن لو علم ما أعده الله من العقوبة سواء في الدنيا أو في الآخرة، وسواء كانت العقوبة للكفار أم للعصاة فإن هذا سيجعله يخاف ويحذر ولا يتوانى في عمل الصالحات ولا يتساهل في الوقوع في المحرمات خوفًا من عقوبة الله تعالى ، ولو اقتصر علمه على العقوبة ولم يعرف رحمة الله لكان سببًا في قنوطه مع كونه مؤمنًا، وفي المقابل لو علم الكافر ما أعده الله من النعيم والثواب للمؤمنين لطمع في رحمة الله، ولو اقتصر علم المؤمن على هذه الرحمة لما قنط من رحمته، لكن عليه أن يجمع بين الرجاء والخوف، قال تعالى : (نبئ عبادي أني أنا الغفور الرحيم، وأن عذابي هو العذاب الأليم).
Hadīth explanation: The believer who is promised Paradise (in the Qur'an and Sunnah), if he had true knowledge of the punishment and torture that Allah has prepared for the people of disbelief and falsehood, he would not have any hope of entering Paradise; rather, his only hope would be to be saved from Hellfire, given what it contains of severe torture that human bodies would cannot bear. Contrary to that, if the disbeliever had true knowledge of the mercy of Allah, the Most Merciful and Most Generous, he would not despair of Allah's mercy; rather he would hope to enter Paradise because of what he knows about Allah's vast and extensive mercy and forgiveness.

الحث على الخوف من عقاب الله -تعالى-، والأمل في ثوابه ومغفرته ورضوانه. لا ينبغي للعبد أن يركن لعمله ويغتر به وكذلك لا يترك العمل أملا بسعة رحمة الله ومغفرته.

Details...